måndag 17 februari 2014

Jag har aldrig varit särskilt involverad i Svenska Kennelklubben, SKK. Inte vidare kunnig om organisationen heller och inte engagerat mig i hur de arbetar och inte direkt haft någon kontakt med dem. Jag blev medlem när jag köpte Eddie och sen har jag liksom bara blivit kvar där, med undantag för ett år då jag inte hade råd.
Men med en sjuk hund så börjar jag lära mig mer om SKK och få upp ögonen för vad de verkligen går för och det är inte mycket har det visat sig.
Fram träder en organisation som är otroligt flat och mesig, som har bristande engagemang och kör med falsk marknadsföring. Men de är fantastiskt duktiga på att slå sig själva för bröstet och påpeka hur duktiga de är på att jobba för hundars bästa. Men gör de verkligen det? Nej, inte tillräckligt.

I senaste numret av Hundsport som är SKK:s medlemstidning kan man läsa följande i ordförandes kolumn:
... våra anvisningar och våra program för hälsosamma hundar ger vi absolut inte efter på. Inga biologiska varelser är felfria men vi gör allt vad vi kan för att skapa friska och sunda individer.


Det är rena rama osanningen han far med SKK:s ordförande Nils Erik Åhmansson. I samma nummer av Hundsport kan man läsa om Addison, en av de sjukdomar som min Eddie lider av. Jättebra att de skriver om sjukdomen och informerar om den, men jag önskar att de gjorde så mycket mer än så.
Addison är en mycket allvarlig autoimmun sjukdom med väldigt hög ärftlighet. Den kallas ibland för "The Great Pretender" eftersom symtomen kan misstas för många andra sjukdomar. Den är överrepresenterad hos Storpudel, Portugisisk Vattenhund, Bearded Collie. Sjukdomen är fortfarande relativt ovanlig men trots det har jag hört om flera hundar som har den och även träffat hund med Addison så min känsla är att den blir allt vanligare. I vår agilitygrupp hade vi en mellanpudel som fick diagnosen under vår kurstermin. På den tiden visste jag inte mycket om Addison. Jag hade hört talas om den och visste på ett ungefär vad det var men trodde inte att den var så allvarlig. Nu vet jag bättre.


Hos SKK är man ju uppenbart mycket medveten om denna sjukdom. Men vad gör man då hos SKK för att få bukt med denna ärftliga allvarliga sjukdom för att i största möjliga mån förhindra att fler föds med dessa anlag och på så sätt förhindra att sjukdomen sprider sig? INGENTING!! Och det gäller även övriga ärftliga allvarliga sjukdomar som SLO, allergi, DCM, Cushings, Hypotyheros o.s.v. Listan kan göras lång.
SKK går ut med att genom att köpa en SKK-reggad hund så kan man kolla efter ärftliga sjukdomar hos SKK. Inte helt sant. Man kan kolla de sjukdomar som ingår i SKK:s hälsoprogram där bland annat HD ingår som inte ens enbart beror på arv, men man kan inte kolla ärftliga rasbundna sjukdomar rent allmänt, vilket faktiskt är vad SKK går ut med. Den korrekta beskrivningen borde vara att man kan kolla ärftliga sjukdomar enligt deras hälsoprogram. Men istället går det ut med att man kan kolla efter rasbundna ärftliga sjukdomar. Punkt. Detta medför att det är falsk marknadsföring de håller på med.
SKK är heller inte ett dugg intresserade av att registrera genetiska sjukdomar. Vi är många med sjuka hundar som har varit i kontakt med SKK angående detta men de slår ifrån sig och lägger allt ansvar på rasklubbarna. Så mycket för det engagemanget SKK!
Hur kan man som organisation och framför allt ordförande gå ut med att man gör allt vad man kan för att skapa friska och sunda individer när man är totalt ointresserad av att dokumentera och registrera ärftliga sjukdomar? Det är ju ren och skär lögn att gå ut med något sådant.
Ett annat exempel på SKK:s flathet är detta där SKK inte reagerade över huvudtaget:
http://linnylinslus.bloggplatsen.se/2013/11/26/10368560-efterforskning/

Nä, SKK som organisation ger jag inte mycket för längre. Dags att ni skärper till er nu SKK och börjar jobba som den organisation ni utger er för att vara.

Jag har förresten mailat SKK och frågat hur jag ska kunna registrera och visa på att min hunds linjer är sjuka. Inget svar.

-----------------------------

Uppdatering
Jag har nu fått svar från SKK, av två olika faktiskt. Den ena svarade att de tyvärr inte har möjlighet att registrera ärftliga sjukdomar. Nähä..?! Men vad klassas patella, ögon, hjärta, HD som då? Och återigen, varför går de då ut med att man kan kolla ärftliga sjukdomar hos SKK-reggade hundar?
Den andra skickade standardsvaret som de skickat till så många andra som ifrågasatt SKK:s avsaknad av engagemang och registrering av genetiska sjukdomar:
Vissa genetiska sjukdomar registreras av SKK beroende på ras. Men, om så inte är fallet så tycker jag att du kan meddela rasklubben (med veterinärintyg) så att man där får tillgång till informationen och besked från dig om den får lämnas vidare. Ta gärna en kontakt med rasklubben.

SKK har uppenbarligen ingen som helst koll på hur de flesta rasklubbar funkar, eller inte funkar kanske är mer passande att säga. Jag har ännu inte tagit upp det med min rasklubb så den är förhoppningsvis ett undantag men jag vet ju hur starka motståndare vissa uppfödare är till att sjukdomar ska reggas samt hur spottad på jag blivit av några inom rasen för att jag pratar om Eddies sjukdomar, så jag vågar tyvärr inte hoppas på för mycket. Jag tycker för övrigt inte att detta är något som ska ligga på rasklubbarnas bord utan det är SKK som ska ta tag i att sjukdomar bokförs. Däremot att informera om problematiken som finns tycker jag är en rasklubbs ansvar men inte att sköta registreringen. Allt ska finnas att läsa på Hunddata och det är det bara SKK som kan se till att det blir så.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Arkiv

Etiketter

Summa sidvisningar