söndag 9 februari 2014

Vad ska man säga om hundsport egentligen? Om man pratar om tidningen Hundsport så, inte den bästa tidningen. Ganska tråkig egentligen och för få intressanta artiklar.
Men jag antar att det inte är tidningen Hundsport man pratar om i denna utmaning ;)

Hundsporter finns det ju som bekant en helt uppsjö utav så det är bara att vraka och välja vad man vill prova på och syssla med.
Eddie har fått prova på bl.a. agility. Har gått från introduktionskurs till tävlingskurs. Eddie var ett riktigt energiknippe som liten och väldigt studsig så jag trodde att agility skulle passa honom perfekt. Men det gjorde det inte. Han var fullt upptagen med att springa omkring på planen och leta tikfläckar eller bara härja omkring så han hade inte tid att hoppa några hinder.
Han kan tycka att det är kul ibland, men oftast vill han bara springa omkring och sniffa på fläckar. Man vet liksom aldrig vilket humör han är på. Hans hoppteknik är heller inte den bästa. Den kan man självklart träna upp men med en hund som inte har fullt fokus eller intresse så blir det svårt. Jag upptäckte efter ett tag att han inte var något vidare förtjust i att hoppa hinder, men däremot balanshindren tycker han är kul. När Eddie blev sjuk i först SLO och sedan något år senare fick artros lade vi agilityn på hyllan och började träna rallylydnad istället. Eftersom vi kör agility så otroligt sällan numer tycker han att det är jättekul när vi väl gör det så för honom passar det med agility bara någon gång ibland. På grund av hans hälsa är det heller inte bra att köra det för ofta.
Rallylydnad däremot älskar han! Han tycker att det är otroligt roligt och är så gott som alltid taggad och fullt fokuserad så det är verkligen hans grej som vi tränar en eller flera gånger i veckan.
Med Eddie har jag även provat spår men det är inte riktigt hans grej det heller så vi håller oss mest till rallylydnad och tricks som han också tycker är jättekul.

Med Dio har jag och kommer jag att prova lite allt möjligt. Agility står på agendan, rallylydnad har vi redan börjat med. Likaså spår och sök.
Men en hundsport som inte alls faller mig i smaken är freestyle. Jag vet inte riktigt varför jag har lite svårt för det, kanske för att jag inte skulle känna mig bekväm med att dansa omkring. Freestyle känns helt enkelt inte riktigt som min grej så det är inte sannolikt att det är något jag kommer börja ägna mig åt.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Arkiv

Etiketter

Summa sidvisningar