måndag 3 februari 2014

Höga ambitioner är bra att ha, men att ha för höga är ju bara dumt. Jag tror kanske att jag har lite för höga ambitioner just nu.
Hade tänkt anmäla Dio till inofficiell rallylydnadstävling i vår men att hitta någon inofficiell tävling i närheten - omöjligt! Så det får bli officiell på en gång, men... Med vår nivå just nu så skulle vi inte få många poäng, om ens några för jösses vilka problem vi har i vissa moment!
Vissa moment kan han bra. Kontakten kunde vara bättre men den är ändå hyfsad. Fot kan han klockrent nu och det är nog faktiskt en del av problemet. Det intressanta är att Eddie har exakt samma problem så det är ju något fel på mig och min förmåga att lära ut. Jag har kört fast och vet inte hur jag ska komma loss.

Momentet vi har absolut störst problem med är "framför". Att hunden ska sätta sig framför med nosen vänd mot en, sen ska man backa ett steg och hunden följer efter, fortfarande med nosen vänd mot en.
Detta har vi tragglat nu till leda men vi gör inga framsteg. Problemet är att dom inte förstår att dom ska ställa sig framför. Lockar jag med en godis och drar med handen som en båge så går dom i en snäv båge och ställer sig med nosen mot mig, visserligen snett, men ändå. Nosen är i alla fall åt rätt håll. Jag belönar och provar sen att ta ett steg bakåt och här har vi det största problemet. Båda går då och ställer sig bredvid mig i fotposition. Varje gång!! Jag har provat att locka med godis men då har Eddie börjat med att snurra framför mig istället eller så ställer han sig med rumpan utåt åt sidan. Likadant med Dio. Han snurrar inte men ställer sig med rumpan ut åt sidan, går och ställer sig i fotposition eller hoppar upp på mig och nafsar mig i händerna.
Vi kommer verkligen inte förbi detta. Hur sjutton ska jag bära mig åt för att lära in det? Någon som har något bra tips? Det är ju heller inte speciellt snyggt att jag får böja mig framåt och dra en båge med handen så det vill jag också få bort. Jag vill kunna säga kommandot "framför" och dom går och ställer sig i perfekt position framför men just nu är det vääääldigt långt borta! Jag förstår att jag måste ta det i små steg men när det inte ens funkar med små steg, hur sjutton ska jag göra då?

Ett annat moment vi har problem med är när man sätter hunden och ska gå ett varv runt den, ingen av killarna sitter still. Dom måste hålla koll på var jag är så dom flyttar på tassarna eller flyttar hela sig. Jag har provat att belöna i korta intervaller, alltså att jag tar ett pyttesteg och om dom inte rör sig belönar jag, men det har inte gett något resultat än det heller. Finns det något annat att prova?

Som sagt, "lite" problem har vi i vissa moment och jag behöver nya tips och idéer för mina är slut. Det är framför allt "framför" som vi verkligen har kört fast på. Vill ju så gärna få fason på detta så att jag vågar mig ut på tävlingar i vår ;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Och mina kan framför klockrent likaså sitta still men absolut inte fot *S*. Kan bero på att jag inte tränat fot ngnsin och framför sitter ju Melvin jämt när han får godisbelöningar lös i hagen osv =) Tips...får fundera...Ska anta den där 20 dagars utmaningen jag med iallafall!

Linda sa...

Haha! Så olika det kan vara :)
Fot tränade jag in med klossträning och det verkar ju som att det har blivit lite väl mycket klossträning eftersom fot är det enda dom har i huvudet nu ;)
Mina brukar också sätta sig eller ställa sig framför när dom är lösa och får godis. Hmm.. jag kanske skulle prova att när dom gör det, att då säga framför och belöna. Kan ju kanske var värt att prova!

Sofia sa...

Ställ dej någonstans där det är lite trångt, mellan soffan och soffbordet eller ställ stolar som en korridor så att han inte kan ta sig till din sida och belöna för att han är framför dej. Ge belöningen typ mellan dina knän. Det gör att positionen lättare blir rätt. Sedan kan man gå vidare med en bredare korridor och så bara en vägg så att hunden inte kan ta sig in till din sida. Positionen kan man oxå träna med att sitta på en stol och belöna lite uppe i knäet, nära iallafall. Du kan säkert träna in positionen med en kloss oxå. Lycka till!

Linda sa...

Tack för tips! Ska prova detta :)

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Arkiv

Etiketter

Summa sidvisningar