onsdag 5 februari 2014

Eddies urinläckage har kommit och gått. Faktiskt så har det blivit bättre och senaste veckan är det bara någon enstaka kväll som han har droppat urin. De kvällar han droppat så har vi satt på honom skvättskyddet under natten så att han inte ska ligga och läcka i sängar eller på golvet.
Han har inte behövt skvättskydd sen i augusti då vi åkte färja till och från Gotland så när jag nu skulle ta på det för ett par veckor sedan fick jag en chock. Det gick inte att stänga! Det har blivit alldeles för litet så jag fick skarva det med en tygbit och säkerhetsnålar. Eddie har alltså ökat jättemycket i omfång och blivit rund som en tunna. Han är inte speciellt tjock över revbenen, utan det är mer buken som blivit stor.

Sist vi var hos veterinären, för en månad sedan, trodde jag att hans vikt skulle ha ökat massor men det hade den inte. Han vägde visserligen 23,5 och brukar ligga på runt 22 men 23,5 är ändå inte speciellt mycket. Han vägde mer förra sommaren men såg ändå mindre ut då än vad han gör nu. Så faktum kvarstår att han har blivit tjock. Det måste innebära att han har tappat massor i muskler istället och jag tycker att det syns också på bakbenen.

Detta måste vi försöka göra något åt. Han får nu hälften av den fodergiva han ska ha per dag och resten fyller vi ut med grönsaker istället, annars skulle han hungra ihjäl. Han är hungrig ändå som det är så det blir mycket grönsaker både till frukost, middag och mellanmål. Men jag tycker inte det hjälper något mot hans kroppsform. Tycker att han fortfarande är lika rund så antingen är det kortisonet som gör honom svullen eller så är det motionen det hänger på och där har vi ett problem.
Han får långpromenader dagligen men det hjälper föga. Han skulle behöva mer intensiv träning, få upp pulsen och öka muskelmassan. Problemet är bara hur?!
Han har ju sin artros i armbågsleden som gör att han inte bör springa på hårt underlag så cykling är alltså uteslutet. Att springa med honom skulle ju kunna funka i skogen exempelvis där det är lite mjukare underlag men då är problemet att matten inte har flås nog att kunna springa och ett ben som inte heller tycker om att springa.
Vatten hatar han ju så vattenträning är också uteslutet. Annars hade det varit perfekt!
Jag önskar att jag hade en water treadmill hemma för det tror jag skulle kunna funka trots att det är vatten men det är ju inte så mycket vatten så det skulle han eventuellt kunna finna sig i. Men nu har jag ingen water treadmill så jag får hitta på någon annan träningsform.
Kanske ut och gå mycket i kuperad terräng och så funderar jag på att skaffa viktmanschetter åt honom så att han får jobba lite extra med benmusklerna. Kan det vara något tro..?
Annars tar jag gärna emot träningstips eller andra bantningstips, så hojta till om du har några :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Galoppera fort och gärna i högt gräs, skritta i blåbärsris, eller uppförsbacke i stora serpentiner, skritta över en liggande stege, springa i djup, mjuk sand är sådant som bygger muskler och bränner. Klättra. Och till sist balansera på en yogaboll! Bara 15 sekunder av sitt-stå på en sådan boll får musklerna att skaka. Man kan börja med bara frambenen på.

Linda sa...

Men om han ska galoppera måste jag ju "galoppera" med och det har jag ju inte flås till ;) Mitt ben blir ju inte så där jätteglad över att springa heller. Får kanske bygga någon automatisk grej till honom, ungefär som en skrittmaskin som man har till hästar.. haha
Skulle haft ett grustag. Det har jag tänkt på länge att man skulle ha varit och klättrat i ett grustag. Bra både för ett invalidiserat ben och en knubbig Eddie. Men något grustag finns inte här vad jag vet.
Det får väl bli yogaboll då, den dagen jag har råd att köpa en, eller backträning. Får gå oftare i skogsslingan. Där är det lite backar på vissa ställen.
Det är ju skit att han har den där artrosen annars hade man ju kunnat cykla med honom men det är ju bara dumt när han har artros och dessutom sköra klor som inte heller mår så bra av spring på hårt underlag. Har funderat på att cykla med honom på grusvägen bakom åkrarna men den är också rätt hård plus att dom hällt ut stora stenar där som utfyllnadsmaterial så nu är det verkligen inte behagligt att ens gå där.
Det får bli riktig vinter med massor av snö så man kan ut och gå i snö. Det är ju både härligt och jobbigt :)

Anonym sa...

Billiga yogabollar finns på rusta! Vi borde verkligen träffas gång då får de allt galoppera ihop med mina =)

Linda sa...

Finns ju inget Rusta i den här stan, än i alla fall, men det kanske är på gång. Något köpcenter av något slag håller dom i alla fall på att bygga. Hoppas att Rusta kommer. Jag gillar Rusta :)

Dio skulle nog gärna galoppera med dina :) Tror jag i alla fall. Han har ju börjat muppa sig lite mot andra hanar men jag tror bara det är mot portisar. Verkar nästan så. Knashund!
Men Eddie, nja.. Han galopperar inte så ofta nu för tiden. Han vill mest strosa omkring för sig själv. Lilla Ferdinand ;)

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Arkiv

Etiketter

Summa sidvisningar