tisdag 4 februari 2014

Det finns ju redan en presentation av mina hundar här på bloggen men jag får väl göra en liten presentation här ändå eftersom det ingår i utmaningen.
Båda mina hundar är av rasen portugisisk vattenhund.

Eddie -  Föddes i oktober 2008 och kom till mig i januari 2009. Var en helt galen och sjövild liten valp. Idag är det svårt och tro att han en gång var så vild. Idag är han lugnet själv som blivit lite av en soffpotatis.
Han är en oerhört speciell hund som är väldigt egen. Det är i princip omöjligt att beskriva Eddie i ord och hur otroligt speciell han är. Det finns hur mycket som helst man skulle kunna skriva om honom och faktiskt så håller jag på att skriva en bok om honom. Men egentligen är han en sådan som måste upplevas för att man ska förstå hans egensinniga personlighet, men att han har något visst går inte att ta miste på. Han charmar alla som kommer i hans väg trots sitt reserverade sätt och ovilja att bli klappad. Han är dessutom väldigt intelligent och kvicktänkt som finner lösningar på det mesta, som t.ex. när vattnet är slut i skålen och tröga matte inte fattar någonting när man säger till. Då får man ta saken i egen tass och helt enkelt gå in på toa, slå på kranen och dricka.
Tyvärr är han också väldigt otursförföljd och lider av SLO, allergi och Addison men han är en kämpe utan dess like och tillsammans har vi tagit oss igenom alla motgångar. Idag mår han efter omständigheterna bra och kan leva ett så gott som normalt hundliv, men sjukdomarna är här för att stanna och han kan när som helst bli dålig. Vi tar därför en dag i taget och jag njuter av varje sekund jag får ha denna underbara hund hos mig. Man vet aldrig när det tar slut.

Dio -  Föddes i april 2012 och kom till mig i juni samma år. Han är en gåva från killarnas uppfödare som kompensation för Eddies SLO. Dio är en oerhört glad hund med massor av energi. En liten spelevink som tycker att allt är så fantastiskt kul och hänger med på det mesta. Han är otroligt duktig med sin lilla nos så sök och spår är aktiviteter som verkligen passar honom. Han är inte lika smart och uträknande som Eddie så han tar lite längre tid på sig att klura ut saker och ting och hittar inte på egna lösningar i samma utsträckning som Eddie. Han är inte heller lika klickerklok som Eddie och har inte riktigt samma tålamod men trots det tycker han att klickerträning är jättekul så länge man gör enkla grejer och man ser till att han får lyckas. Han älskar dessutom att jobba, både med nos och hjärna. Säger jag "träna" så studsar han upp på två röda sekunder, redo att ta sig an uppgifterna.
Dio är till skillnad mot Eddie social, utåtriktad och en riktig goshund som tycker om att mysa och bli kliad, gärna på magen. Han är också väldigt mammig och vill gärna vara där jag är, åtminstone inomhus. Utomhus är det inte lika noga ;)
Dio är egentligen Eddies raka motsats i det mesta och det är lite fascinerande att två individer av samma ras kan vara så otroligt olika varandra.

Mina killar är förresten döpta efter heavy metal-bandet Iron Maidens maskot Eddie och efter heavy metal legenden Ronnie James Dio. Japp, matte, och ännu mer husse, gillar hårdrock ;)

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Arkiv

Etiketter

Summa sidvisningar