lördag 8 februari 2014

Detta är ett ämne som jag tänkt länge att jag ska skriva om men som jag dragit mig för eftersom det är ett känsligt ämne där åsikterna går isär och risken att bli påhoppad är överhängande.
Men nu när frågan ställs i denna utmaning så kan jag lika gärna skriva om det jag tänkt skriva så många gånger och jag tar risken att bli påhoppad. Det blir man ju ändå, för alltid finns det någon som ska anmärka på saker och ting.
Obs! Detta är alltså mina personliga åsikter, vad jag tycker och anser om renras kontra blandras. Det är inget som jag begär att andra ska rätta sig efter eller ens hålla med om. Det är bara vad jag tycker och vad jag skulle råda andra till, men råd är just bara råd och inget man behöver varken ta till sig eller rätta sig efter. Som med allt annat får man själv sålla bland information och välja vad man vill ta till sig och inte.

Om du frågar mig, blandras eller renras, så... Spelar ingen roll! Det beror helt på vad man vill ha sin hund till.
Otroligt många spyr galla över blandrasavel och till viss del kan jag förstå det. Det är i många fall oseriöst med denna avel och vissa, eller ganska många kombinationer, är helt vansinniga, MEN blandrasavel betyder inte per automatik att det alltid är oseriös avel av en uppfödare som bara vill tjäna pengar. Det kan ju faktiskt vara så att någon upptäckt att det blir väldigt trevliga hundar av en viss kombination av raser. Alla renraser härstammar dessutom från början från blandningar av olika hundtyper och raser. Dogo argentino till exempel härstammar från inte mindre än 10 (!) olika raser. Snacka om gatukorsning! Sen har vi cockerpoo som inte är en renras (även fast många vill att den ska bli det) men en blandning som blivit väldigt populär och som har en egen klubb med seriösa uppfödare som hälsotestar sina hundar och väljer avelsdjur med omsorg. Den typen av avel ser jag inga fel i alls. Det finns seriösa och oseriösa uppfödare både inom blandras och renras. Däremot är jag helt emot att man parar sin söta hund bara för att den är så söt och bra och grannen råkar ha en hane som är så charmig så man tycker det vore gulligt med valpar efter dessa. Eller att man tar en kull enbart i hopp om att tjäna lite pengar. All avel ska vara genomtänkt vilket den kan vara även vid blandrasavel bara intresset finns och man lägger ner tid och energi på det.

"Men med en blandras kan du inte kolla sjukdomar hos föräldrar, släktingar och bakåt i leden"
är det största argumentet som folk tar till när man ska argumentera för att blandrasavel inte bör existera.
Detta är en sanning med modifikation. En stor sådan dessutom.
Den hälsa man kan kolla hos renraser är de hälsoprogram som SKK tagit fram och som registreras hos SKK. Det vill säga leder, ögon, patella, hjärta, hemofili. Det är det enda som går att kolla hos SKK-reggade hundar men det räcker inte. För det finns nämligen många fler rasbundna genetiska sjukdomar än så.

Inom många raser förekommer allvarliga genetiska sjukdomar som inte registreras någonstans.
Köper du en hund oavsett om det är renras eller blandras så kan du inte kolla om linjerna bär på Addison, Cushings, SLO, allergi, sköldkörtelrubbning, epilepsi, diabetes, DCM m.m. Alla mycket allvarliga genetiska sjukdomar som oftast är rasbundna och som ofta innebär stort lidande både för hund och ägare, speciellt innan man fått kontroll över sjukdomarna, samt att det kostar oerhört mycket pengar att ha en sjuk hund. Inte alltför sällan leder någon eller några av dessa sjukdomar till döden.
T.ex inom min ras finns problematik med Addison, sköldkörtelrubbning, SLO och allergi (min äldsta har 3 av dessa sjukdomar), men inte någonstans kan man kolla hur det ligger till med dessa sjukdomar i rasen. Det går inte att kolla upp sin tilltänkta valps linjer och se om dessa sjukdomar förekommer hos föräldrar, släktingar eller bakåt i leden.
Så skillnaden med att kunna kolla upp hälsa hos renras kontra blandras är faktiskt inte så stor. Allvarliga genetiska rasbundna sjukdomar går helt enkelt inte att kolla hos varken renras eller blandras, bortsett från de som ingår i SKK:s hälsoprogram. De som ingår i SKK:s hälsoprogram är inte att förringa och det är bra, om inte nödvändigt, att dessa testas och registreras, men det är långt ifrån tillräckligt! Samtliga genetiska sjukdomar bör registreras. Så länge man inte reggar övriga genetiska sjukdomar så kommer jag hålla fast vid att man lika gärna kan köpa blandras om det är så att man hellre vill ha en blandras av någon anledning.
Att köpa en renras är i mångt och mycket en lika stor chansning som att köpa en blandras.
Visst, med en renras kan du köpa en hund med släktingar som är HD-fria, inte bär på PRA-genen, där patella är ua och hjärtat bra. Men du kan inte köpa en renras med föräldrar och släktingar som är dokumenterat fria från de övriga genetiska sjukdomarna. Föräldrarna är kanske fria, men de kan lika gärna vara bärare eller ha nära släktingar som är sjuka. Ingen vet. Inte SKK, inte uppfödarna, inte valpköparna.
Köper man en blandras avlad mellan två renraser som är reggade och hälsotestade så tja.. Vad är då skillnaden mellan renras och blandras? Ingen!
Köper man en blandras av en seriös blandrasuppfödare som alltid hälsotestar sina avelsdjur och bokför det. Vad är då skillnaden mellan blandras och renras? Bara marginell.
Så det där med att man kan kolla renrasers hälsa är långt ifrån hela sanningen och enligt mig ett argument som inte riktigt håller fullt ut.
Dock tycker jag att alla avelsdjur, renras som blandras, ska hälsotestas enligt SKK:s hälsoprogram innan parning. Då har man i alla fall gjort sitt bästa för att avla på friska föräldrar. Tyvärr går det i dagens läge inte att göra mer än så vad gäller hälsan så helt krasst kan man säga att fortfarande avlar man i blindo även inom renrasaveln.

Om någon skulle fråga mig om han/hon ska välja renras eller blandras så skulle jag ge följande råd:
*Vill du kunna kolla släktingars hälsa enligt SKK:s hälsoprogram (som är långt ifrån fullständigt) - välj renras
*Vill du ställa ut och/eller tävla i bruks - välj renras
*Vill du köpa av SKK-ansluten uppfödare - välj renras
*Vill du vara säker på vilken typ av hund du köper - välj renras
*Vill du ha större urval av seriösa uppfödare och större kontroll - välj renras
*Är du inte intresserad av något av ovanstående - välj vilket som. Den hund och kombination, uppfödare också för den delen, som du fastnar för helt enkelt och anser vara seriös.

Själv valde jag renras för att jag var ute efter vissa specifika egenskaper som man inte kan vara säker på att få med en blandras. Om min nästa hund blir renras eller blandras beror på vad jag kommer vilja ha hunden till, om jag söker efter vissa egenskaper och hur långt man har kommit med dokumentation och registrering av genetiska sjukdomar.

Med detta sagt, förbereder jag mig och duckar för ilskna kommentarer och idiotförklaringar ;)

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Arkiv

Etiketter

Summa sidvisningar