lördag 15 februari 2014

Precis som med raser jag vill ha så finns det många raser jag inte skulle vilja ha av olika orsaker.
Trubbnosiga raser går bort direkt. Sådan sjuk avel vill jag inte stödja, för speciellt sunt är det ju inte att avla på en ras med för korta nosar och andningsproblem.
Några av bruksraserna går också bort som ex.vis Schäfer och Malle. De har inget alls som tilltalar mig och vad gäller Schäfer har den dessutom alldeles för många hälsoprobem.
Border Collie skulle jag inte heller vilja ha. De är alldeles för energiska för att passa mig och mitt liv.
Aldrig i livet att jag skulle skaffa en kamphundsras heller. Spelar ingen roll hur familjevänliga de är. En hundras som är avlad för att kampa med andra hundar går helt enkelt fetbort.
Flertalet av småhundsraserna intresserar jag mig inte heller för. Dels tilltalar de mig inte storleksmässigt. Jag gillar ju stora hundar med några få undantag. Och dels så är det för lite "go" i många av dem.
Spetshundar har jag också väldigt svårt för så det är inte särskilt troligt att jag skulle införskaffa en sådan. Den enda jag möjligen skulle kunna tänka mig som jag har hört så mycket gott om plus att man inom den rasen har jobbat hårt med att kartlägga och få bukt med sjukdomar (vilket nog faktiskt kommer att väga in i mitt nästa val av ras) är Finsk Lapphund.
Det är ju tur ändå att det finns många hundraser jag inte skulle kunna tänka mig så blir nästa rasval kanske en smula lättare :)

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Arkiv

Etiketter

Summa sidvisningar