fredag 25 januari 2013

Nu har vargen hittat hit.
Observationer har gjorts i ett skogsområde inte speciellt långt från centrum. Det är väldigt länge sen jag gick just där då det ligger på andra sidan stan motför där jag bor men ändå...
Det känns ju lite si så där.
Jag är ganska ambivalent då det gäller vargen. Jag är för att vi ska ha rovdjur i Sverige. Alla djur har rätt till sin existens och då vi går i skog och mark är det vi som inkräktar på deras revir och inte tvärtom.
Men samtidigt så vill man ju kunna vistas i skogen med lösa hundar utan och vara rädd för att de blir tagna av vargen.
Så jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till frågan om varg. Den får gärna finnas men då ska den hålla sig långt in i de djupaste skogarna.
Tyvärr gör den ju inte det så man får antingen finna sig i att leva med varg eller att utrota den.

Jag var i Rumänien för snart 4 år sedan och där finns det rovdjur kan jag lova! Tusentals vargar och björnar lever sida vid sida med människorna men där förs inga rovdjursdebatter om deras vara eller icke vara.
Visst förekommer tjuvjakt men de allra flesta accepterar rovdjuren och ser dom som en naturlig del av deras fauna.
Om dom kan fixa att leva med varg borde väl vi också kunna göra det? Men jag vet dock inte hur. Hur man ska kunna gå i skogen med lösa hundar utan och vara rädd för att en varg hoppar på dom.  Det känns som en ekvation som inte går ihop.

Jag älskar vargar. Tycker dom är otroligt ståtliga och vackra. Och hade det inte varit för dom, bland annat, hade vi inte haft våra älskade hundar.
Men samtidigt är det kanske ändå bra att hålla vargstammen nere på en lagom nivå så minskar risken för att stöta på en varg när man går i skogen.

I morgon hade jag tänkt åka ut med hundarna i skogen men nu börjar jag tveka på om jag verkligen ska göra det. Skogen vi brukar åka till ligger visserligen några kilometer längre bort men för en varg är det inte speciellt långt att vandra den biten. "Vår" skog och "vargens" skog ligger på samma sida om stan så det är inte omöjligt att den rör sig åt det hållet om den är på väg uppåt i landet.
Det känns minst sagt läskigt med vargen som hittat hit så klokast är nog kanske att hålla hundarna kopplade ett tag framöver.

2 kommentarer:

Maria Segedi sa...

Som jag förstått det är det ingen etablerad flock i västsverige än utöver i Bohuslän? En ensam hane som söker revir är mindre farlig. Vargar är skygga och har vi hunden nära oss lös på öppna ytor och små öppnare skogar ska det inte vara någon fara. Jag välkomnar fler fiender till älgarna och rådjuren då jägarna skjutet för få! Det kryllar av dem mer och mer för varje år och varje höst är det så mycket dofter att Melvin inte kan vara lös då det kryllar av dem i mina närskogar.

Linda sa...

Nej, så är det nog. Tror inte heller det finns någon flock här. Det är väl förmodligen bara en ensam, eller kanske två ensamma vargar som vandrar omkring. Den som dom har sett här kan ju vara den som sågs i Göteborg nyligen.
Den borde ju vara på väg uppåt i landet i så fall.
Hemma i Hälsingland finns det gott om varg så i vissa skogar där skulle jag inte gå med lösa hundar.
Det "lustiga" är att jägare känner sig ju hotade av vargen för att dom får konkurrens om sina byten. Men hellre att vargen tar dom än att jägarna skjuter dom.
Här i vårt område finns massor med rådjur och hjortar också. Området ligger vid åkrar och skog så man ser dom väldigt ofta och jag kan tänka mig att dom är glada för villorna som ligger här så dom kan gå och smaska äpplen :)
Men jag tycker inte att dom stör. Det skulle vara all skit dom lämnar efter sig då som killarna går och smaskar i sig, men killarna har aldrig *peppar peppar* jagat dom eller stuckit iväg på något spår.
Eddie kan gå och spåra efter dom ibland om det är färska spår men det är inte så ofta han gör det.
Men är dom nära och dom skuttar iväg då blir det minsann fart på honom.
Annars tycker jag om att ha dom här. Det är lite mysigt på något vis. Jag hoppas jag kan fånga dom med kameran någon gång men oftast visar dom sig på kvällarna och då är man ju inte ute och fotar direkt.

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar