fredag 18 januari 2013

Nej, jag syftar inte på det nya avslöjandet om deras kartläggning av känsliga uppgifter i deras spaningsregister.
Det jag syftar på är fakturorna som dom skickar till mig.
I slutet på förra året fick jag en faktura för kommande försäkringsår.
Fakturan var på otroliga 5 147:-
Med tanke på att Eddie har mer eller mindre gratis försäkring är det ju en väldigt hög summa.

När Eddie vann Årets Familjehund vann han gratis försäkring hos Folksam så länge han lever. Försäkringen var den vanliga enkla veterinärvårdsförsäkringen som täcker upp till 20 000:-
Jag kunde om jag ville uppgradera den till den dubbla veterinärvårdsförsäkringen, den som täcker upp till 40 000:- men då fick jag betala den biten själv.
Med tanke på min och Eddies otur (detta var innan han blev sjuk i SLO) tvekade jag inte en sekund innan jag tackade ja till att uppgradera. Allt jag äger och har inkl. mig själv måste ha bästa möjliga försäkringsskydd för jag är olycksdrabbad som få.
Första året betalade jag 511:- om jag inte missminner mig
Förra året betalade jag 564:-
Det är alltså inga hiskeliga summor det handlar om och definitivt inte några 5 147! Det är inte ens vad försäkringen kostar utan rabatt.

Så jag ringde Folksam och sa att det nog blivit lite fel här va? Jag fick hänga kvar i luren länge och väl medan killen kollade med djuravdelningen, men när han kom tillbaks hade dom inte kunnat lösa det så dom skulle ringa upp mig istället när dom hade tittat på det i lugn och ro.
Jag hörde inte ett ljud från dom.
När någon vecka gått ringde jag igen och fick prata med en annan kille. Han var jättetrevlig och med stor portion humor så det var absolut inget fel på bemötandet. Tvärtom!
Av honom fick jag veta att en ny faktura hade lagts in och den hade ökat till över 7 000!!!
What the f...?
Han ringde djuravdelningen så jag fick hänga kvar ett bra tag även denna gång. Inte heller den här gången lyckades dom lösa det där och då så han skulle ringa upp sen när dom tittat på det. Tänkte att jag får väl ringa om någon vecka igen då för inte lär dom ringa.
Men det tog inte mer än 5 minuter så ringde han upp mig. Han hade kommit fram till att jag ska betala 690:-
Det låter ju mer rimligt. Han sa att fakturan på 7000:- säkerligen skulle hinna fram till mig men den var bara att kasta.
Mycket riktigt kom den under julen, men den var ju inget att bry sig om så jag har väntat på att dom ska skicka rätt faktura.

Idag fick jag så äntligen en ny faktura av dom, men när jag öppnade den och tittade på den var den återigen på 5 147!?!
Suck, säger jag bara. Hur svårt ska det vara att göra en korrekt faktura? Fattar inte vad dom håller på med!
Så nu får jag ringa dom igen på måndag.
Detta är så tröttsamt. Visserligen är det ju deras problem för dom får ju inga pengar av mig så länge dom inte skickar en korrekt faktura men å andra sidan vet man ju inte heller vad dom kan hitta på om dom inte får någon registrerad betalning från mig.

Min konsperationsteori är att dom kanske vill bli av med mig som kund. Jag betalar inte mycket för försäkringen jag har hos dom. Hade jag nöjt mig med den enkla hade jag inte betalat ett öre.
Eddie är sjuk allt som oftast så dom får ersätta våra veterinärbesök titt som tätt.
Kanske tycker dom att dom förlorar för mycket på att ha mig som kund och hoppas på att jag ska tröttna på deras strul och byta bolag? ;)
Såklart vet jag att det inte är så men man kan ju börja fundera. Hade jag inte haft en "gratis" försäkring hos dom och dom strulat på detta viset hade jag bytt bolag utan att blinka.
Dio kommer jag inte att försäkra i Folksam när jag ska byta bolag efter att hans försäkringsår är slut. Han är nu försäkrad i Sveland men jag kommer att byta till Optimal som drivs av några som tidigare jobbade på Folksam, bl.a. hon som satt i juryn för Årets Familjehund och var ansvarig för att Folksam var medarrangör av tävlingen.
Det känns som att Optimal är ett bra bolag och hade det inte varit för vinsten hos Folksam hade jag nog försäkrat Eddie hos dom också.
För nu är jag så trött på Folksams strul. Skärpning!

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar