måndag 28 januari 2013

Skitväder!
Så kan man sammanfatta vad jag vaknade till i morse. Plusgrader och slask. Hatar!
Den lilla snö som var är nu borta. Deprimerande.
Jag hade ingen lust med någon långpromenad idag. Det hade inte Eddie heller. Dio hade nog kunnat vara ut hur länge som helst men han fick rätta sig efter oss andra.
Vi har tränat lite inomhus istället.
Bestämt mig för att lära Dio apport. Han fattar inte riktigt vad det är än så det måste han lära sig om vi ska hålla på med lydnad och/eller vattenarbete sen.

Laddade upp med en "apport", den här gången i form av ett tygben i brist på annat, godis och klicker.
La apporten framför Dio och väntade, men inget hände. Han satt bara och tittade på mig och krafsade lite på apporten men inget mer. Eftersom han inte ens försökte ta den i munnen tänkte jag att jag får börja med att han nosar på den men inte ens det gjorde han.
Jag satt och väntade och väntade men han bara satt och tittade på mig.
Även där är Eddie och Dio helt olika. Eddie är väldigt klickerklok, provar sig fram, bjuder på beteendet och är otroligt kvicktänkt.
Dio är lite mer... blond ;) Och inte lika klickerklok.
Efter att ha suttit flera minuter utan att något hände tog jag hjälp av Eddie.

Eddie har full koll på apport så han visade hur det ska gå till. Då ville Dio såklart göra likadant som honom så då passade jag på att klicka och belöna så fort han tog apporten i munnen, men poletten trillade inte ner ändå. Snart hade han glömt hur han skulle göra och la sig ner och låg bara och tittade på mig.
Det kommer att krävas tålamod med denna inlärning, helt klart. Men någon gång trillar nog poletten ner.

Tränade Eddie lite också. Han kan apport men hans problem är att han släpper den direkt så jag ska försöka få honom att hålla den tills jag säger till. Det var inte helt lätt det heller skulle det visa sig. Vet inte riktigt hur jag ska få honom till att hålla den. Jag provade med att inte belöna när han släppte på en gång men njaa.. Han ville ändå släppa den direkt nästa gång han tog den, men är jag bara ihärdig så kanske han förstår till slut vad jag är ute efter.
Det är ju egentligen bara bra att vi har något att träna på.

Jag hoppas vintern kommer tillbaks så man kan vara utomhus och träna utan att bli pissblöt och lerig. Hatar att vara ute i detta väder så nu får vintern gärna komma tillbaks... pronto!

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar