lördag 5 januari 2013

Så var MyDog till ända, för vår del i alla fall.
Det har varit nervösa, svettiga, jobbiga men roliga dagar.
Dio har skött sig jättebra men dragit som en tok så nu har jag blåsor i händerna. Men det är bara att jobba på. Förr eller senare slutar han väl med det där dragandet.

Idag stod vi som sagt i montern. Jag beslutade mig för att Eddie fick stanna hemma. Hade inte varit rättvist mot honom att ha honom med när han inte är helt kry. Skulle vi dessutom fastna i en veterinärbesiktning är det inte säkert vi skulle komma in heller med dom öronproblemen. Så han fick vara hemma och mysa med husse.
Min monterkompanjon skulle bli lite sen så jag trodde jag skulle bli själv i montern först men jag hade sällskap tills min kompanjon kom. Dom som stod innan mig stannade kvar tills hon kom så både jag och Dio fick sällskap av ett par människor och en brun och en svart portis. Det var lite kul att alla tre färgerna fanns representerade ett tag.

Att stå en lördag mitt på dagen är det jobbigaste passet för det är alltid mest folk då men idag tycker jag ändå att det var rätt lugnt jämfört med förra året. Då fick vi verkligen prata HELA tiden! Idag var det bara några få som kom fram för att få reda på så mycket som möjligt inför ett ev. portisköp i framtiden.
En familj stod jag och pratade länge och väl med och dom kom tillbaks igen en stund senare och pratade lika länge igen och ställde kompletterande frågor. Mamman i familjen verkade helt såld på portis när dom gick därifrån och hon tackade så mycket för infon. Kul att kunna hjälpa till i valet av ras.

Dio fick mycket uppmärksamhet såklart. Det har han fått under alla tre dagarna. Jag har aldrig förr fått så många blickar och så mycket uppmärksamhet på MyDog. Inte till och från MyDog heller för den delen. Folk har tittat, tisslat och tasslat, stoppat mig vid spårvagnshållplatser och på gatan och frågat vad det är för ras alternativt om han är en portis. Ingen av alla jag mött under dessa dagar har sett en vit portis förut.
Igår träffade jag en tjej med portis på spårvagnen som skulle dit och titta bara. När jag ställde Dio kom hon upp och tittade och stannade och pratade en stund. En jättetrevlig tjej som jag hoppas att jag springer på igen vid något tillfälle.
Inne på mässan har jag blivit stoppad flertalet gånger och ibland har jag sett i ögonvrån hur folk har tittat, fotat och kommenterat. Bästa kommentaren idag när jag passerade ett bord vid cafét var: Åh, titta vilken diamant!
Söt, fin och vacker är också kommentarer han fått.
Jättekul med all uppmärksamhet! Jag gillar egentligen inte uppmärksamhet. Hatar att stå i centrum och håller mig gärna i bakgrunden men nu är det ju Dio det gällt så då tycker jag bara att det är kul. Alltid kul att höra så fina ord om sin hund.

Något vi inte hade planerat idag var att gå rasparaden men "monterchefen" frågade om jag kunde tänka mig att gå. Självklart! Lite nervöst var det med tanke på att vi var totalt oförberedda på det men det gick bra. Dio drog och hoppade lite men gick fint mestadels.

Innan vi åkte hem avslutade vi dagen med lite shopping. Var på jakt efter en regnoverall till Eddie men det var fruktansvärt dåligt med overaller i år. Hundkläder över huvudtaget. Det som fanns var mest till småhundar eller så var det vanliga täcken eller fleeceoveraller. Inte heller hundskor fanns i någon vidare utsträckning.
Det kändes som att det var mycket färre monterutställare i år och sämre utbud av produkter.
Men lite fick jag med mig hem i alla fall, dock inget halsband. Kors i taket! Jag som alltid handlar halsband. Jag hittade ett superfint halsband som skulle passa Dio men det var snordyrt så jag köpte det inte. Synd att det var så dyrt för det var himla fint och brett och bra.

Nu är jag helt slut så det är skönt att jag inte ska stå i montern i morgon, men jag gör det gärna nästa år igen.

Uppfrån fr. vänster: en påse blandat smågodis som luktar så fantastiskt gott (om man är hund), en reflexväst till Dio,
PlaqueOff till Eddie, ett koppel till Dio som är lite läder/mockaaktigt. Skulle egentligen ha ett tjockt läderkoppel hade jag tänkt men
det här var så mjukt och skönt och dessutom på rea och kostade bara 50 spänn! Så jag kunde inte låta bli att köpa det istället.
Får hoppas att det är hållbart. Två st. 10-pack tuggben blev det också så nu klarar dom sig väl förhoppningsvis ett tag.

Lite secondhand-inköp blev det också. Fick besök i montern av en bloggläsare så av henne köpte/fick jag en overall, ett täcke och en sele. Att starta en hundblogg var ju inte så dumt ändå ;)





1 kommentarer:

Anonym sa...

Som jag sagt innan så rekommenderar jag verkligen skorna från Gippmokk.se 27 kr st med elastiskt resår. Str S borde passa bra. Och om du vill ha en billig overall så kika på hooks.se deras overaller har jag eftersom de har kortare ben. De är helt ok! När jag får hem mina H-selar ska jag fota dem och lägga i bloggen om du skulle vilja ha ngn. Jag såg hur Dio drog när du promenerade till mässan i lördags. En vgw sele är dyr men det var en skänk från ovan för mig när jag provade på Melvin. Nu går han mycket bättre även när jag skippar den. Men har den nästan jämt ville dock inte ha den på mässan eftersom hans frisyrklippning fram inte skulle synas så fint då =)Är en Vgw sele för dyrt så är h selarna med ring fram på bogen ett mycket bra alternativ, därför jag tjatar om dem hela tiden =) Tyvärr har jag nämligen märkt att hundar med energi, envishet och stark vilja som våra inte säkert kommer sluta med dragandet...

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar