tisdag 6 november 2012

Nyår är ett helvete och jag bävar inför den dagen.
Hur mycket man än försöker förbereda sig med fetvadd i öronen, tuggben, hög musik, högt ljud på TV, gå in i ett mörkt rum längst bort från fyrverkerierna och distrahering i form av aktiveringsspel eller tricksträning så slutar det ändå med att Eddie ligger ihopkurad i mitt knä, flåsande och skakande som ett asplöv. Kunde han så hade han krupit innanför skinnet på mig.
Något måste göras.

Har hört om lugnande tabletter. Både bra och dåliga erfarenheter. En jag känner till ger sin raket- och åskrädda hund en tablett varje nyår och hunden sover sig igenom smällandet, totalt oberörd. Låter helt underbart!
Men jag har också hört om hundar som får lugnande som är lika skräckslagna ändå men oförmögna att göra något eftersom dom är så groggy av lugnande tabletter så att dom inte kan fly eller gå undan.
Låter förfärligt.

Pratade med veterinären om det idag när jag ändå var där för chipet. Hon tyckte att jag skulle prova D.A.P.
Jag har hört blandade erfarenheter av det också. Vissa funkar det på, andra har det ingen effekt alls på. Hon verkade inte så sugen på att skriva ut lugnande så nu har jag bestämt mig för att prova D.A.P-halsband tillsammans med Zylkene som också sägs ska ha en god effekt. Håller tummarna för att det ska fungera!

Så nu har jag klickat hem både D.A.P-halsband och Zylkene hos veterinarbutiken.se
http://www.veterinarbutiken.se/beteende-och-harmoni/14-dap-halsband.html
http://www.veterinarbutiken.se/beteende-och-harmoni/57-zylkene.html

En mycket bra sida för övrigt!
Det är ju inte alltid man tar sig iväg till en veterinär för att handla specifika produkter och det är ju inte ens säkert att ens lokala veterinär har det man är ute efter.
Megaderm t.ex. som Eddie äter för sin SLO är helt hopplöst att få tag på. Ingen veterinär här i stan säljer det och heller ingen veterinär hemma i min hemstad.
Som tur är har jag en kompis i Göteborg som köper det åt mig på Västra Djursjukhuset så jag får leverans av henne lite då och då. Ibland passar jag på att köpa det när vi är hos Eddies veterinär i Borås också.
Men det är ju kanske inte en lösning som funkar för alltid så därför är jag så glad att Veterinärbutiken har det i sitt sortiment. Tummen upp för det!
Frakt tillkommer ju såklart men skulle jag behöva åka till Göteborg eller Borås för att köpa det skulle bensinen för att ta sig dit kosta betydligt mer.
Handlar man dessutom flera saker samtidigt så är det ju inte så farligt med den där frakten.

Nu känner jag mig rustad och redo. Nu kan nyår få komma. Just bring it on!

2 kommentarer:

Veterinärbutiken sa...

Hej!

Vad roligt att du tycker om vår veterinärbutik! Jag startade den för 3 år sedan då jag som hemresande veterinär upptäckte att alla inte har så lätt att ta sig till veterinärkliniken och köpa vårdprodukter & foder. Jag tycker det är bra att som du funderar på att testa Adaptil halsbandet och zylkéne. Halsbandet är bättre än doftavgivaren då dina vovsingar har med sig dem ute på promenaden också. Tyvärr smäller folk dagarna innan nyår också och då kan det smälla till då man är ute på sin tur också. Så det är viktigt att sätta på halsbandet & starta med zylkéne lite innan nyår. Ett tips är att precis innan tolvslaget ge hundarna något riktigt smaskigt som även håller dem sysselsatta en stund. Ett märgben som du fyllt med leverpastej som du sedan lagt in i frysen. Det brukar ta ca ½ till en timme att äta upp och kan ta bort fokus på smällarna då det smäller som värst. Jag kommer snart publicera en artikel på sidan med lite tips för hundarna inför nyår.

Säg till nästa gång du beställer så skickar vi med lite extra megaderm fettsyror till dina fyrfotade vänner! Det vill vi gärna göra för att du skriver så fint om oss!

Linda sa...

Men vad gulligt av dig! Verkligen jättesnällt :) Det ska jag absolut göra. Har precis lagt en beställning för denna som jag bloggade om gick inte igenom. Precis när jag hade lagt allt i kundvagnen, bloggat om er fina och braiga sida och produkterna jag hade klickat hem, och hade bara kvar att regga mig och betala så dog nätet. Suck!
Då orkade jag inte göra om, men nu så är det i alla fall beställt och betalt :)
Men jag väntar med min "bonus" till nästa gång jag beställer :) Vill inte vara så girig att jag ber om det nu på min första beställning.

Tycker det är ett superbra initiativ av dig att starta denna sida. Har verkligen saknat en sån sida. Jag hittade en utländsk butik förut när jag googlade efter butiker att köpa Megaderm från, men det känns inte helt hundra att beställa från någon utländsk sida så jag fick flänga till Borås och köpa Megaderm istället.
Men sen dök Veterinärbutiken upp! Som en skänk från ovan :)

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar