måndag 12 november 2012

Tiden flyger iväg.
Idag är det 7 månader sen den lilla isbjörnen föddes.
Dagen till ära fick han följa med till hundrastgården där vi träffade lagotton Teddy och blandisen Mandy.
Mycket spring, mycket lek och mycket lera blev det. Jag kom dit med en vit portis men kom hem med en brun.
Det var bara till att ta en dusch när vi kom hem.










Efter duschen var det dags att gå ut igen. Eddie fick gå på en egen promenad och fick lite egentid med mig. Vi gick till grusplanen för att träna lite rally, inkallning och apport.
Han har varit väldigt omotiverad senaste tiden. Inte brytt sig om varken godis, leksaker eller träning och varit svår att få kontakt med ute. Förra gången vi skulle träna rally var han inte sugen alls och totalt ofokuserad.
Men idag var det annat. Han var riktigt taggad. Visst drog han iväg ett par gånger men han kom inte så långt eftersom grusplanen är inhägnad och han sprang ikapp mig efter en stund efter att jag sprungit iväg åt andra hållet. Det brukar han inte göra. Han brukar skita i vilket. Jag kan försvinna utom synhåll och stå där och vänta i flera minuter med en totalt oberörd Eddie som inte kunde bry sig mindre, men idag var han som sagt taggad, fokuserad och höll koll på mig. Jättekul!

När vi kom hem började jag med projekt raka rumpa. Dio ska ställas ut nästa helg och den här gången har jag bestämt att ställa honom i rätt frisyr. Han börjar ju bli stor nu så nu kan han få ha rätt look. Han har börjat tova ganska mycket i ljumskar och på magen också så det kan vara skönt med en halvrakad hund så blir det mindre päls att hålla reda på.
Bävade lite inför denna rakning för min trimmer har betett sig konstigt när jag rakat Dios nos men någon annan trimmer har jag ju inte så jag körde igång.
Skulle kanske inte ha gjort det. Trimmern betedde sig lika illa även denna gång. Det är som att skäret är för slött. Det bara tuggar, fastnar och håller på. Till slut gick det inte att raka över huvudtaget för den tog ingenting. Fick så lov att klippa honom med sax istället så nu ser han förjävlig ut!
Tussar och kala fläckar om vartannat. Hilfe! Vad göra?
Gick in på nätet och panikbeställde nytt skär för 400 spänn. Kul utgift.. not!
Tror inte att det kommer hjälpa men jag måste prova med något. Så där kan han inte se ut.
Jag hoppas min magkänsla är fel så att nytt skär verkligen kommer att hjälpa, men om inte så kan jag lägga ny trimmer till min önskelista till tomten.
Vad ska man ha för någon trimmer som är bra? Andis? Oster? Den jag har nu är en Moser Rex 1230.
På Eddie funkar den hur bra som helst men inte på Dio. Det är som att pälsen är för tjock och ullig. Jäkla skittrimmer! Den ska väl för sjutton klara att klippa alla typer av pälsar?
Funkar inte nya skäret vet jag inte vad jag ska göra. Om jag ska låta honom se förjävlig ut eller panikboka en tid hos hundrim eller... ja jag vet inte.
Tänk om saker och ting bara kunde funka någon gång!

Hade egentligen tänkt lägga upp en bild hans 7-månadersfrisyr här men i det skicket han är nu kan jag inte med att visa upp honom.
Fick höra av en förbipasserande på väg till hundrastgården idag att jag har en sån fin hund. Tur hon såg honom innan denna katastrofala rakning. Tror inte hon skulle tycka han är särskilt fin i nuvarande skick.
Bara och hoppas på att jag får ordning på frisyren till nästa helg.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan hjälpa dig!Antingen kan du komma hit och klippa honom själv på mitt bord eller så kan jag hjälpa dig oxå.Bor visserligen i Gbg men du slipper betala för klippningen =) Har en andis nuförtiden samt skär 4F, 5F, 7F, 10 och 30 =) Det är inte så att ditt skär bara behöve slipas? Det beter sigs å då och en slipning kostar bara 95 kr och är färdigt på ett par dagar vet ett ställe som är grymt. De skickar hem vadderade påsar åt en att skicka i och allt! Jag hade en Oster men den är tung och blir så himla het och låter massor men klarar verkligen ALLA pälsar och alla kan serva den. Men bytte nu till Andis. SÅ skönt med en tyst maskin som är självservande! Köpte bara den med en fart, vissa pälsar behöver man tydligen 2speeden till men jag klagar inte på denna =)

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar