tisdag 27 november 2012

Eddie är en riktig oturskråka som råkar ut för både det ena och det andra, mer eller mindre skumma grejer.
Det började redan när han var liten med öroninflammation, ögoninflammation, öroninflammation igen och misstanke om allergi vilket det tack och lov inte var, kraftig hälta med lika kraftig smärta som först befarades vara ett avslitet korsband (turligt nog var det inte det! Han var ju bara 5 månader gammal) och sen har det bara fortsatt. Det har inte gått ens ett helt år mellan veterinärbesöken. Som mest har det väl gått ett halvår men oftast runt 4 månader, lagom till att självriskperioden gått ut och en ny har påbörjats. Såklart.
Det har varit vaxpropp, ögoninfektion, SLO, artros och så nu befarad öroninflammation.

Tidigt igår morse låg han och kliade sig i örat. När jag klev upp tog jag mig en titt i örat och det var geggigt och rött. Tog en bomullspad och gjorde rent och den blev alldeles brun av klet vilket dom aldrig blir i vanliga fall. Det gick åt flera pads innan allt gegg var borta. Däremot luktade det inget så jag var inte helt säker på att det var öroninflammation. Tänkte att det kanske var öronrensen jag hällde i för 1-2 veckor sen som var ovanligt sen på att rinna ut i ytterörat. Men det förklarade ju inte rodnaden.
Några timmar senare tittade jag i örat igen och då hade han blivit fuktig igen och fått nytt klet och han pep när jag skulle göra rent igen. Då tänkte jag att det kan väl nästan inte vara något annat än öroninflammation i alla fall, även om det inte luktade något.

Bestämde mig för att jag skulle ringa en vet idag. Funderade på att ta den billiga som jag inte vågat sätta min fot hos sen Eddie kissade där för 3 år sen, men beslutade mig för att ringa distriktsveterinären istället uti fall att det skulle vara något annat än inflammation som skulle kräva större resurser. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte valde den billiga veten i alla fall.

Jag fick en tid senare idag och vid en första anblick i ytterörat tyckte veterinären också att det såg riktigt fult ut och att det tydde på inflammation men så tittade hon ner i örat med sitt lilla instrument och då var alla misstankar om inflammation som bortblåst. Han var helt torr och fin nere i örat. Veten blev minst sagt ställd och kunde inte förklara hans gegga och rodnad. Hon gjorde rent ytterörat och då hittade vi några små sår vilket kan förklara rodnaden men det förklarar fortfarande inte gegget.
Hon tog prov för att kolla om det är svamp han fått men det var det inte heller.
Så vi blev hemskickade igen med uppmaning att tvätta rent med klorhexedin i ett par dagar och blir det inte bättre ska jag ringa så skriver hon ut något.

Det blev ett dyrt besök, speciellt med tanke på att vi åkte dit i onödan.
Knappt 1300 spänn gick det på. Det är en bra timpenning med tanke på att besöket inte tog mer än 10 minuter. Självriskperioden har naturligtvis gått ut också. För två veckor sen.
Skulle ha gått till den billiga veten här i stan istället så hade jag förmodligen inte behövt betala mer än en tredjedel av det.
Det är lätt att vara efterklok! Men nu behöver jag ju i alla fall inte oroa mig för att han fått öroninflammation.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar