söndag 11 november 2012

Snart kommer tomten. Det är bara drygt en månad kvar nu så det är väl hög tid att påbörja sin önskelista så att tomten får ett hum om vad han ska stoppa ner i säcken ;)

Jag har tyckt att jag har det mesta i hundväg. Har inte direkt tyckt att jag saknat något, men ju längre tiden går med två hundar så har jag upptäckt att jooo.. Det är ju en massa saker jag skulle behöva, vissa saker som jag innan jag blev portisägare bara har fnyst åt och tyckt det varit onödiga grejer. Jag har inte förstått hur folk kunnat lägga pengar på sånt onödigt krafs.
Men det var då det. Nu tycker jag helt annorlunda.

Det är en gedigen önskelista och såvida jag inte får ett välbetalt jobb snart får jag nog råna en bank om jag ska ha råd att köpa allt jag tycker att jag behöver ;)

Bur
Jag har en canvasbur, men jag skulle även behöva en stålbur. Canvasburen är ju bra för att den är lätt och smidig men det går inte att lämna Eddie i den för han skulle förmodligen välta den, krafsa sönder den eller helt sonika öppna den med dragkedjan som kanske är det mest troliga. Stålbur behövs alltså om jag någon gång skulle åka helt själv på en utställning och ha båda hundarna med mig.

Fön
En rejäl fön med stark motor och bra blås skulle jag verkligen behöva. Jag fick en gammal fön av uppfödaren när jag hämtade Dio, men den är glapp så den lägger av ibland. Lite kraftigare blås skulle inte skada heller. Men jag är ändå otroligt glad att jag fick med mig den fönen. Den har hjälpt mig mycket redan, men på sikt behöver jag alltså något bättre speciellt när Dios päls börjar bli besvärlig och Eddie blir långpälsad igen.

Trimbord
Trodde väl aldrig att ett trimbord skulle vara nödvändigt men oj vad jag saknar ett trimbord! Att klippa och borsta funkar ju att göra sittande på golvet, även fast jag får ont i ryggen av att sitta böjd över hunden och helt optimalt är det ju inte men det funkar ändå hyggligt i brist på annat. Däremot i duschen... Jag skulle verkligen vilja ha något i duschen att ha hundarna på så att jag skulle slippa stå böjd för jag får så fruktansvärt ont i ryggen av det. Med ett trimbord skulle det underlätta något otroligt. Bara att rulla eller bära in det, lyfta upp hunden på det, duscha dom stående med rak rygg, torka och sen klart!
Eller någon typ av duschbänk skulle också funka men då behöver jag material för att bygga en sån så det önskar jag mig också.

Regnoveraller
Långpälsade hundar är blöta och skitiga för jämnan, speciellt i detta klimat. Med en regnoverall till var och en skulle man slippa mycket av vätan och smutsen. Skulle vilja ha ett par tunna och smidiga regnoveraller.

Bilsele
Vi kan inte ha någon bur i någon av bilarna. Min bil är för liten och dessutom till salu och sambon behöver sitt bagageutrymme till annat så istället har jag löst det med en bilsele till Eddie.
Men Dio har ju ingen, så en bilsele till honom också skulle jag vilja ha.

Klotång
Det kan ju tyckas simpelt och billigt med en klotång, men faktum är att det är ju så himla svårt att hitta en bra klotång som är billig.
Har genom åren köpt flertal billiga klotänger men ingen har varit någon hit utom den sista jag köpte. Den hittade jag på Ullared för några år sen (mitt första och hittills enda besök där) och kostade väl förmodligen inte så mycket men den har varit superbra! Nu har den dock börjat bli slö så den är inte lika bra längre och jag behöver alltså en ny minst lika bra klotång.

Hundskor
Eddie har visserligen mått bra nu senaste halvåret men förr eller senare börjar nog klorna krångla igen, speciellt om det blir kallt och dom börjar salta vägarna. Då är inte klorna någon rolig historia.
Bra hundskor har jag letat länge men är jättesvårt att hitta om man inte kan lägga ut hundratals kronor vilket jag inte kan. Tåliga, smidiga hundskor som sitter bra skulle uppskattas.

Spårlina
Tänkte jag skulle börja spåra med Dio men äger ingen spårlina. Har de få gånger jag spårat med Eddie antingen använt vanligt rep eller flaggstångslina. Ingen hit något av det. En sån gummi/plastlina skulle vara mycket bättre.

Selar
Eddie har en sele som är totalt värdelös. Han kryper ur den och inte sitter den väl speciellt bra heller. Skulle vilja ha en sele till var och en som är bekväm, sitter bra och som dom inte kan krypa ur.

Tröja
Jag är inte mycket för hundkläder. Tycker lite att det är ett onödigt ting, såvida inte hunden uppenbarligen fryser såklart. Men prinsessklänningar, kostymer, ballerinakjolar och alla möjliga utspökningar som finns har jag bara lust att kräkas på. En hund är en hund och ska inte ha kläder.
Ändå är det ibland befogat att sätta på hunden något. Hålla värmen, skydda mot fukt och liknande.
Eddie är ingen fryslort. Han fryser bara när han varit ute i regnet och blivit blöt eller när han duschat men aldrig annars vad jag har sett i alla fall.
Men om det skulle bli en kall vinter skulle det kanske vara bra för hans artros om han hade något värmande på sig så leden håller sig varm. Därför skulle jag vilja ha en tröja till honom som går ner över armbågen, alltså med en liten ärm. Ett vanligt täcke täcker ju inte armbågen så mycket så en tröja skulle sitta fint.

Hundbäddar
Har ett par hundbäddar. Den ena köpte jag när Eddie var liten och då var den ganska perfekt. Lite stor kanske men han växte ju och växte och växte... Nu är den i minsta laget och lite sliten så den skulle behöva bytas ut.
Den andra hundsängen är en billig köpt på ÖB. Helt okej men det är inget styrsel i den så den viker sig och håller på. Skulle vilja byta ut den också.
En biabädd och någon mjuk fluffig säng skulle sitta fint.

Aktiveringsspel
Vi har ett par aktiveringsspel men ombyte förnöjer så det vore kul med fler.

Sen skulle jag behöva lite annat smått och gott också som olika borstar m.m. men jag får väl köpa något billigt. Det håller ju ett tag i alla fall.
Jag undrar om tomten kan fixa något av detta ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen det där! Klosax har jag en enkel orange som är grym och kostar 129 eller om det var 159 men prisvärd! Sedan har jag faktiskt en bilsele dock inte allsafe utan Ezydog och en svart enkel regnoverall i str 50 från pudelkompaniet som jag inte använder. Du borde kanske komma hit och beta av önskelistan lite =) Min fön kostade 2000 kr bara en slangfön. Den är grym! Som bord har jag ett runt ihopfällningsbart väldigt stabilt som egentligen är ett balkongbord. Går inte in i badkaret dock men där har jag en sittbräda som farmor fick av hemsjukvården när hon blev sjuk =) Har faktiskt en hel del selar jag tänkt sälja oxå, H-selar.

Anonym sa...

Jo jag glömde, behöver du ha helt vattentäta skor eller räcker det med skor av nylon? Kika isåfall på Gipmokk.se de med stretchkardborre har jag och de sitter perfekt på tassarna! Hade dem utanpå en fasttejpad bajspåse när W hade slitit av en klo på baktassen i somras. De hjälper iallafall på mina när det blir över -11 och saltet verkligen biter på deras tassar så W skriker rätt ut annars.

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar