fredag 10 augusti 2012
.
Fredagen har gått i träningens tecken kan man säga, mest med Dio för han har ju liksom lite mer att lära än Eddie även fast han skulle behöva lära sig ett och annat också.

Tog en promenad med bara Dio mitt på dagen. Det var lite regn i luften så Eddie vägrade följa med.
Det blev lite all möjlig träning. Hade honom mestadels lös så helt naturligt blev det träning på inkallning och på att stanna. Har också kommit på att jag ska lära honom att stå kvar och ta ögonkontakt med mig innan han får springa iväg när jag släpper honom lös. Vill inte att varken han eller Eddie bara ska dra iväg när man släpper dom utan att först ha fått ett varsågod från mig. Sååå.. det började vi träna på idag.
Lite skvallerträning blev det också. Han har börjat bli så otroligt intresserad av andra hundar. Får lite flashbacks från när jag började skvallerträna med Eddie. Idag fick jag trycka in godisen i munnen på Dio för han var för fokuserad vid den andra hunden för att bry sig om något godis. Men efter att ha matat honom med några bitar kom han på att det var ju ganska gott ändå så då gick det att få lite kontakt med honom. Det är bara att nöta på. Tog ju ett par år med Eddie så jag har inte bråttom ;)

Dio har börjat dra mycket också med koppel på så det är något som måste tränas bort. Jag ska försöka med samma metod som med Eddie vilket har fungerat jättebra. Eddie drar ytterst sällan numer. Det är om han får korn på något djur eller blir rädd som han drar som ett ånglok men inte annars.
Jag har bara provat det någon enstaka gång på Dio men idag körde jag det hela tiden när kopplet var på. Det är rätt tidskrävande och tålamodprövande så det gäller att man inte har bråttom under de promenader man tränar.
I början får jag nog ha rätt låga krav. Han är ju bara 4 månader så vi får börja lite lugnt. Så idag nöjde jag mig med att han stannade när jag stannade, även om det var hela kopplets längd emellan oss. När han har koll på det ska jag utöka till att han tar ögonkontakt med mig innan han får gå framåt igen. När det sitter blir nästa steg att han ska komma tillbaks till min sida innan vi fortsätter framåt. Förhoppningsvis slutar han att dra till slut. På Eddie har det som sagt funkat klockrent. Men alla hundar är ju olika så det är ju inte säkert det funkar på Dio men jag tror nog att det ska göra det.

Igår jagade lillskiten en katt också. Hade honom lös då han fick syn på en katt. Jag visste inte riktigt hur han skulle reagera på en katt så därför kopplade jag honom inte. Jag ville se om han är en kattjägare och det är han ju tydligen.
En tjej kom gående mot katten från andra hållet och hade nästan hunnit fram till den då Dio rusade dit och skrämde iväg den. Den sprang in i en trädgård och Dio försökte springa efter men sprang in i staketet så det tog tvärstopp. Då kom han tillbaks till mig istället.
Tjejen som visade sig vara kattägaren skrattade och utbrast: Vilken rolig hund! innan hon skrattande gick vidare för att leta reda på sin katt.
Hoppsan! Hade jag vetat att det var kattägaren och att hon skulle hämta hem sin katt hade jag såklart kopplat Dio. Usch, vad jag skämdes! Men tur ändå att hon tog det bra och bara skrattade åt lilla valpen med klumpedunstassarna och fladdrande dumboöron. Svårt att bli arg på en sån ;)

Lite ensamhetsträning och hanteringsträning hann vi med idag också. Tog med Eddie på en egen liten runda men när vi kom hem hade sambon kommit hem så min ensamhetsträningsplan sprack lite. Istället för att vara ensam 10 minuter var han kanske ensam knappt 5 minuter, om ens det. Glad hade han blivit hur som helst när husse klev innanför dörren.
Att bli hanterad är inget vidare tycker Dio. Man får mer än gärna klia på magen men att bli kammad är inte kul. Mina händer såg ut som en golfboll efteråt, men på slutet lugnade han ner sig så jag fick i alla fall kamma lite utan alltför våldsamma protester. I morron får det nog bli kloklipp. Klipper lite men ofta så här i början så att han vänjer sig. Han är inte överförtjust i kloklippning heller nämligen men det brukar gå rätt bra ändå, även fast det blir lite protester emellanåt.

Eddie fick lite "träning" idag också. Hade tänkt gå till baksidan med honom och hitta på något skoj men med halvtaskigt väder var det bara att glömma. Även om jag skulle få ut honom skulle han bara stå och sura och försöka gå in igen. Så det fick bli lite trickträning inomhus istället.
Har kommit på ett trick som han faktiskt inte kan ännu. Han ska lägga sig ner och dra en filt över sig till kommandot "god natt". Idag kom vi så långt som till att han tog tag i filten och drog men jag vet inte hur jag ska få honom att lägga sig ner. Jag vill inte gärna hjälpa honom för mycket för då får han ju inte tänka själv. Jag får klura på det hur vi ska lösa det.

Bjuder på ett par träningsvideor med lillen för några veckor sen.



.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar