onsdag 22 augusti 2012
.
Nu har jag för första gången i mitt liv besökt Öland. Bättre sent än aldrig :)

När vi anlände på söndagseftermiddagen var det otroliga 31 (!) grader varmt. Som att komma utomlands nästan. Man har inte varit ens i närheten av att få känna på en sån värme denna usla sommar så det blev lite av en chock men samtidigt skönt att åtminstone få en dags högsommarvärme.

Vi bodde på Eriksöre camping där en överraskning till hundarna väntade på oss när vi kom fram. Vi hade liksom resten av vår stuglänga nappat på erbjudandet "Hundpaket" som dom har fram till september.

Överraskning till hundarna :)

I första stugan bodde en border terrier och en schäfer. I andra stugan bodde en lagotto. I tredje stugan som låg granne med vår bodde en blandras bestående av kinesisk nakenhund och något mer. I fjärde stugan bodde vi och i den femte stugan bodde en boxer men han åkte hem på måndagen.
Blandisen bredvid oss och Dio fann varann och busade när tillfälle gavs. Ägarna var ett jättetrevligt glatt pensionärspar som skrattade gott när jag berättade att vattenhunden Eddie hatar vatten.

Det var jättemysigt där på Eriksöre som marknadsför sig som Sveriges hundvänligaste camping och jag är benägen att hålla med. Nu har ju inte jag besökt några andra campingar knappt men med tanke på hur övriga Sverige ser ut med hundförbud överallt så var detta rena rama himmelriket för hundägare.
I många av stugorna är hundar tillåtna och på området finns agilityplan, rastgård, aktivitetsplan, hundbad och hunddusch. Under högsäsong anordnas också olika hundaktiviteter och kurser.
Nu var det ju inte högsäsong längre när vi var där så några aktiviteter var det inte och halvtomt på gäster men ändå var det verkligen jättemysigt där med allt hundfolk i både stugor och husvagnar.

Husse och Eddie samtalar lite

Utsikt från vår stuga. Första varma kvällen

Vår lilla stuga. Så mysigt!

På måndagen var vädret sämre, runt 20 grader, mulet och regnskurar. Då åkte vi på sightseeing till södra Öland och såg bl.a. gravfält, Alvaret och Långe Jan. När vi kom till Långe Jan sken solen, men lagom till jag gick upp i Långe Jan för att fota utsikten drog molnen ihop sig, det blåste, regnade och mullrade. Typiskt!

Döingar


Långe Jan

Härligt väder...

En borg jag inte minns namnet på

Karlevistenen


Tisdagen bjöd på bättre väder. Lite muligt till en början men sen klarnade det upp och blev runt 24 grader varmt. Helt okej!
Denna dag vigdes åt att se norra Öland med sevärdheter som väderkvarnar, Neptunis åkrar, raukar och Långe Erik.
Tror nog vi hann se det mesta av Öland under dessa dagar och jag känner mig rätt nöjd förutom att jag missade ett par grejer jag hade velat se men det kanske man kan ta någon annan gång. Vädret hade kunnat vara bättre också när jag skulle fota för bilderna blev faktiskt inget vidare, men det kanske beror på fotografen ;)

Borgholms slott

Borgholms slott

Nordens största väderkvarn... sägs det

Den blå jungfru där ute... tror jag


Raukar
Jag och killarna



Långe Erik



Neptuns åkrar



Gråborg





Hundarna verkade också trivas och glädjas åt vår lilla semstertripp. Eddie var piggare än på länge och levde verkligen upp där på Eriksöre. Han fick prova på lite agility och faktiskt verkade han tycka att det var ganska kul för en gångs skull. Benet verkade inte påverkas av det heller, men så hoppade han ju bara några hinder också. En hel bana skulle nog inte vara någon bra idé med hans artros, men lite hinder någon gång ibland gör säkert inget så kanske han kan få köra lite agility ibland nu när han verkar tycka det är kul igen. Slalomen provade vi också och den satt som en smäck. Så bra har han nog knappt aldrig varit på slalom. Fort gick det visserligen inte men han missade in en enda pinne. Att ta paus från träning är tydligen effektivt. Han har inte kört agility sen i höstas/vintras.
Dio lärde sig att springa genom tunneln också. Några hinder var det ju inte frågan om med tanke på hans ålder, men tunnel och slalom är ju ofarligt så det fick han prova på. Tunneln var läskig först men sen blev den jätterolig och perfekt ställe att springa och gömma sig i när man blev jagad av Eddie :)

Solnedgång över agilityplanen



Eddie visar vägen för Dio som först inte vågade gå in i tunneln
Men sen så var det full fart. Den var ju riktig kul tyckte Dio
Utsikt från agilityplanen
Eddie trivdes där på Öland
Eddie spanar på hundar
Dio i väntan på att åka hem
Man kan ju alltid spana på fåglar medan man väntar


Sammanfattningsvis kan man säga att vi hade det underbart på Öland, både tvåbenta och fyrbenta. En supermysig semester som jag är så glad att vi åkte på. Det behövde vi nog allihop.
Skulle gärna kunna tänka mig att återvända, men det lär dröja. Nästa år ska vi försöka sikta in oss på en tripp till Gotland som jag heller aldrig har varit på. Hoppas på att tid och pengar ska finnas till det.






.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar