fredag 7 september 2012
.
Idag var jag och dogsen på en liten utflykt. Vi åkte och hälsade på en gammal jobbarkompis till mig. Vi hade inte setts sen jag slutade jobba på vårt dåvarande jobb för snart 2 år sen så det var verkligen på tiden för en träff. Vi jobbade bara ihop i knappt 1 år men hann komma varandra ganska nära under den tiden.
Det var jättekul att ses igen och jag hoppas att vi kan ses lite oftare framöver trots att vi bor 5 mil från varann.

När vi kom dit tog vi en liten runda med hundarna först innan vi gick in och fikade. Jag hade tänkt lämna Eddie hemma eftersom han har så svårt att koppla av hemma hos andra, speciellt hos folk han inte känner, men jag tyckte synd om honom om han skulle vara hemma själv och jag visste dessutom inte hur länge jag skulle vara borta så han fick följa med ändå.
Det var nog ett bra beslut för han skötte sig otroligt bra! Det är sällan jag sett honom så lugn och så pass avslappnad som han ändå var.
Lite stirrig var han i början och siktade in sig på katten som satt utanför altandörren och kikade in men till slut kunde han slappna av och la sig och vilade medan vi fikade.
Dio oroade jag mig aldrig över att han skulle stressa omkring för han kan koppla av var som helst, när som helst. Han skällde lite på katten men sen la han sig och vilade han också medan vi fikade.

Efter fikat traskade vi bort till skolan för att hämta de två yngsta barnen. Jag fick nämligen inte åka hem innan dom slutade skolan för dom ville träffa hundarna.
Medan min jobbarkompis gick in och hämtade ungarna satte vi oss på en bänk utanför och väntade och då blev vi poppis minsann!
Vi blev omringade av ungar som tyckte hundarna var så gulliga och ville klappa dom. Sen kom en liten kille gående genom flocken av ungar och utbrast: "Dom där hundarna ska jag hem och gosa med snart så fort mamma kommer ut med syrran!"
Han var väldigt noga med att påpeka för alla att han skulle få gå hem med hundarna.

När vi skulle traska hemåt igen ville båda barnen hålla varsin hund. Jag var lite skeptisk till det eftersom det är starka hundar. Trots att Dio fortfarande är ganska liten är han redan rätt stark och drar en hel del.
Men ungarna ville så gärna hålla. Den minsta som är 5 år ville hålla Eddie så jag lät henne prova det. Eddie drar oftast inte såvida han inte får upp något spår, ser en katt, annan hund eller liknande så jag litade på att han skulle gå snällt vilket han också gjorde.
Han såg lite fundersam ut först över vad det var för någon liten människa som höll i kopplet men han gick så snällt bredvid henne en bra bit då han plötsligt tvärnitade och inte ville gå mer.
Jag förstod inte alls vad det var frågan om. Han kan tvärnita ibland när man går hemifrån och han inte vill gå på någon promenad men inte när man är på väg tillbaks, så jag blev lite konfunderad.
Jag provade att ta kopplet och då gick han igen så han ville förmodligen bara att jag skulle gå med honom istället för den lilla människan. Fast hon fick hålla i änden av kopplet sen medan jag höll i mitten så blev både hund och 5-åring nöjda :)
Dio drog en hel del med killen men han tyckte att det gick bra och höll emot och sa åt Dio att inte dra så han ville så gärna gå med honom hela vägen hem.

Hemma hos familjen lekte ungarna lite med hundarna innan båda hundarna blev trötta och la sig och vilade medan vi åt lunch och efter ett tag kom äldsta sonen hem också så även han fick träffa hundarna.
Innan vi åkte hem visade Eddie upp alla tricks han kan och det imponerade på ungarna som även dom ville testa. Tur jag hade gott om hundgodis med mig :)
Även Dio visade upp det enda trick han kan: high five.

Jag är jättenöjd och stolt över hur otroligt bra dom skötte sig. Det var bara vid ett par tillfällen som Eddie blev lite rastlös och pockade på uppmärksamhet men med tanke på hur han kan vara så skötte han sig super och var hur cool som helst. Mattes duktiga kille!

Det var två trötta hundar jag fick med mig hem, men jag tror och hoppas att dom var glada över vår lilla utflykt. Lite miljöombyte och lek med ungar kan ju aldrig vara fel :)
.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar