tisdag 11 september 2012
.
Vissa dagar känner man bara... SUCK!
Idag är en sån dag.

När jag bestämde mig för en till hund hade jag vissa farhågor om att Eddie skulle komma att göra utfall mot andra hundar när man hade valpen med ut på promenaderna.
Vi har jobbat länge och intensivt med hundmötesproblemen och kommit en lång bit på vägen. Utfallen har minskat betydligt och istället för att göra utfall mot var och varannan hund är det nu bara vissa särskilda individer han inte klarar av att möta.
Men...

Mina farhågor har besannats. När Dio är med på promenaderna blir Eddie som förbytt och gör utfall mot de flesta.
Nyss var vi ute på kvällsrundan och det började redan när jag stod och skulle låsa ytterdörren. Två hundar gick förbi på andra sidan gatan och Eddie blåste upp sig och började frusta.
Jag försökte hindra honom innan utbrottet skulle komma men det gick inte. Han började gorma och yla (?!) och väckte väl halva kvarteret. Om någon trodde att jag var i full färd med att ha ihjäl Eddie så är det full förståeligt för det var ungefär så han lät.
Dessa två hundar är dessutom hundar som han känner lite grann. Han har hälsat på dom flera gånger förut men av någon anledning klarar han inte av dom längre.

Vi hann möta två hundar till på vår runda, den ena en labbetik på andra sidan gatan. Dio var i full färd med att göra nummer två och Eddie började stirra som besatt. Jag försökte avleda honom och trodde det skulle gå för han brukar inte göra utfall mot den hunden, men ikväll tyckte han av någon anledning att han behövde tala om för den att hålla sig borta.
Han slängde sig i kopplet och började gorma. Jag försökte ställa mig ivägen och blockera synfältet. Det gick sådär...

På vägen hem från rundan mötte vi sista hunden och den mötte vi på gångvägen så då hade vi ingenstans att ta vägen men jag gick så långt åt sidan som var möjligt.
Eddie blev stirrig långt innan mötet, tvärnitade och vägrade gå. Även Dio har blivit väldigt besatt av andra hundar. Han gör inga utfall men stirrar, vill fram och hälsa, drar åt andra hundar och sniffar där andra hundar just har gått. Precis som Eddie. Två hundar som är besatt av andra hundar... Jyppi...
Dio är dock mycket lättare att avleda så jag ska göra allt i min makt för att han inte ska bli som Eddie.
När vi mötte sista hunden var Eddie spänd som en fiolsträng. Försökte utan framgång att få kontakt med honom och Dio, som drog åt andra hunden. Jag hade inget annat val än att stå kvar på samma fläck, hålla dom i kort koppel för att dom inte skulle nå fram till den mötande hunden och försöka få någon som helst respons från dom.
När hunden passerade försökte Eddie göra utfall mot den och gurglade och höll på. SUCK!
Men det positiva är att han kunde i alla fall släppa tanken på den ganska snart efteråt. Alltid något. Dio däremot sniffade som besatt där den hade gått. Jag undrar hur det ska bli när han blir könsmogen... Hujedamej!

Jag vet inte hur jag ska tackla det här problemet riktigt. Jag skvallertränar båda två när jag går med dom en och en. Det är svårare att skvallerträna när båda är med för då har jag fullt upp med att hålla koll på båda. Dio kan ännu inte gå fint i koppel och drar som en tok så jag har liksom händerna fulla när båda hundarna är med på promenaderna.
Jag hoppas att det ska gå lättare att träna båda samtidigt så fort Dio har lärt sig att inte springa sick sack på promenaderna och att inte dra. Tills han kan det får jag väl nöta på med skvallerträningen med dom en och en. Eddie sköter sig dock oftast så länge inte Dio är med så han skulle ju mest behöva tränas med Dio, men jag får väl kanske härda ut så länge och det skadar ju inte att nöta på med skvallerträningen när han är själv heller.

Om någon har andra tips att komma med så tar jag tacksamt emot dom.
.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar