lördag 1 september 2012
.
Första veckorna var Dio väldigt blyg och försiktig gentemot andra människor men han har inte varit det på ett tag nu så jag trodde blygheten hade gått över.
Igår sprang han ju till exempel fram till en vilt främmande människa i en trädgård på andra sidan gatan. Inte mycket blyghet över det.
Men idag blev han blyg för en granne han träffat förut. En tjej som är en riktig djurvän och den gulligaste man kan tänka sig.

Vi var på baksidan när hon och hennes familj gick förbi. Hon stannade och pratade och jag gav klartecken till Dio att han fick springa fram och hälsa om han ville. Det ville han inte, eller vågade inte rättare sagt. Han skällde ut henne och gömde sig bakom mig.
Jag gav henne Dios leksaker och hon försökte få honom att mjukna upp med hjälp av dom men det hjälpte inte. Inte ens hans älsklingsboll fick honom att släppa blygheten.
Inte hjälpte det att jag ställde mig bredvid henne heller och pratade med henne. Då gömde han sig på min lediga sida.
Flyttade jag på mig följde han efter och gömde sig bakom mig och mellan mina ben.
Förstår inte varför han tycker att hon är så läskig. Hon som är så snäll!
Efter många om och men i alla fall lyckades hon få klappa honom och han gav henne till och med en puss. Efter det lyckades även mannen och sonen få komma fram och klappa.
Jättebra träning inför kommande utställning. Han behöver nog tränas på att bli hanterad, framför allt av främmande människor.

Fler saker vi måste träna på är ensamheten. Jag har inte varit så väldigt ihärdig med det. Har lämnat honom ett antal gånger med Eddie när jag har varit och handlat och uträttat ärenden och det har gått bra, även om det tagit ibland upp till en timme innan jag hunnit hem igen.
Har lämnat honom helt själv några gånger också men då blir han ledsen. Han har som mest varit helt själv ca. 20 minuter, men han klarar ungefär bara 5-10 minuter och sen börjar han tjuta. Dags att backa bandet lite alltså.
Även när jag står i duschen ibland kan han börjar pipa om jag tar för lång tid på mig så jag tror jag får öka frekvensen. Lämna honom korta stunder men ofta så ska han nog klara att vara helt själv till slut.
Övning ger färdighet! :)
.
Min söta lilla blyger
Sötast!
.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar