fredag 14 september 2012
.
Någon som är bra på hundpsykologi och kan förklara detta fenomen?

Här i området bor en kinesisk nakenhund, en hane, som är Eddies absoluta hatobjekt men det har inte alltid varit så.
Förut kom dessa två herrar bra överrens och dom brukade alltid hälsa på varandra och hade inga hard feelings mot varann.
Allt vände en dag när jag vad skadad och hoppade på kryckor och vi mötte kinesen. Eddie blev skogstokig! Gjorde utfall och skällde vilket kom som en TOTAL överraskning. Verkligen som en blixt från klar himmel.
Sen den dagen klarar han inte av kinesen och jag kan inte för mitt liv begripa varför!
Kinesen har inte gjort Eddie nånting. Han har inte morrat, inte skällt, inte gjort utfall. Han har bara skällt någon enstaka gång när Eddie redan kört igång med sitt gormande, men oftast ignorerar han Eddie och bara knatar på.

För ett tag sen fick kinesen tillökning i flocken av en kinesflicka (en valp), så en kväll när Eddie var ute med husse mötte dom kineserna och då gick det plötsligt hur bra som helst och jag tror till och med att dom hälsade på varann.
Men både innan och efter det har Eddie blivit vansinnig när vi mött dom.
Ikväll såg jag dom på långt håll så jag gick ut en bit på gräset på sidan om gångvägen och sa åt hundarna att sitta. Eddie hade då redan fått syn på kineserna och hade blicken fixerad på dom.
Jag klickade i hopp om att få honom att tappa fokus men han var totalt blockerad och det gick inte ens att trycka in godis i munnen på honom eller få någon som helst kontakt med honom över huvudtaget. Han satt stel som en pinne och stirrade och skakade. Jag har aldrig sett honom skaka i en sån situation förut. Han reagerade på ungefär samma sätt som när han blir rädd för smällar men inte lika kraftigt.
Antingen var det av upphetsning han skakade eller så var det av rädsla. Jag tror på det senaste för han hade samma kroppsspråk och ansiktsuttryck som när han blir rädd annars. Mycket märkligt beteende! Om han nu är rädd, varför i hela friden är han rädd för kinesen som aldrig gjort honom något?

När kineserna passerade oss slängde sig Eddie i kopplet och gormade. Oerhört otrevligt beteende!
Och jag fattar ingenting! Jag förstår inte varför han beter sig så mot just denna hund eller hur sjutton jag ska få bukt med det. Om jag ändå kunde förstå orsaken bakom så kanske man kunde klura ut något sätt att jobba bort det men när jag inte har en susning om varför han beter sig som han gör så har jag heller ingen aning om vad jag ska göra åt problemet.

Är det någon som har en teori om vad orsaken till detta beteende kan vara? Och någon som har några tips om hur jag ska få honom att sluta med detta mycket otrevliga aggressiva/osäkra beteende?
.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar