söndag 2 september 2012
.
Eddie är rätt bra på att ta egna initiativ, på både gott och ont.
Jättebra vid inlärning och speciellt vid klickerträning. Han älskar att lära sig nya tricks och är ofta snabb på att lära sig.

Idag skulle jag lära honom ett nytt trick "var sitter musen". Idén kommer från instruktören på klickerkursen som hade lärt sin hund detta som hunden mer än gärna visade upp och generade matte på köpet :) Vad det går ut på får ni lista ut själva ;)
Jag hade förberett med godis i fickan och hängt klickern runt handleden och Eddie var redo att köra igång. När klickern åker fram vet han nämligen vad som gäller. Tricks och träning!

Men först var jag tvungen att assistera sambon som skulle tvätta Dios skägg som var helt nerkletat med lasagne (han och Eddie hade fått slicka resterna i formen). Medan jag höll Dio och sambon torkade skägget hörde vi hur vattenkranen i badrummet slogs på.
När vi tittade dit stod Eddie där vid vattenkranen och tog några klunkar, tittade sen på mig och väntade på belöning.
Sötaste Eddie!
Han måste ha trott att vi skulle träna på detta trick och att jag väntade på rätt beteende.
Vi började träna på detta trick i våras och han tyckte det var ett otroligt roligt trick att lära sig. Sen dess har vi inte tränat på det och han har heller inte lärt sig något kommando för det.
Sötnöten tyckte väl det var på tiden att återuppta detta tricks.
Sådan är han min Eddie. Han testar sig fram och provar att erbjuda olika beteenden och tar egna initiativ.
När han nu var så taggad på detta trick provade jag att ta ut honom i hallen och sa:
 "Är du törstig?"
Han lunkade direkt in i badrummet, slog på kranen och tog några klunkar. Så duktig! Han har aldrig kunnat göra det på kommando förut. Nu återstår bara att han ska lära sig att stänga av kranen efter sig också så är tricket komplett :)

Hur gick det då med musen? Jodå, han är väl på rätt väg :)

.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar