onsdag 5 september 2012
.
Eddie är helt hopplös att ha lös. Han drar iväg och är totalt stendöv. Lyssnar inte det minsta på mig. Han har alltid varit dålig på att lyssna och alltid gått sin egen väg men vissa gånger är han värre än andra som idag t.ex. då jag släppte honom på en gammal igenvuxen fotbollsplan vid skogen och åkrarna. Han drog iväg åt alla möjliga håll och reagerade inte det minsta när jag ropade eller tog med mig Dio och gick åt ett annat håll. Dio är tack och lov raka motsatsen och kommer oftast direkt när jag kallar på honom.
Det är endast när man laddat upp för träning som Eddie kan lyssna hyfsat, men i den vanliga vardagen skiter han i vilket.
När man släpper honom är det en chansning. 9 gånger av 10 missköter han sig och kommer inte på inkallning. Han kommer inte tillbaks och stannar hos mig förrän han sprungit sig trött.
Jag har verkligen provat ALLT men inget funkar.
  • Belönat med det godaste godiset när han väl kommer men då tar han i bästa fall godisen och drar igen snabbt som ögat, eller så springer han bara förbi. 
  • Lockat med roliga leksaker men han bryr sig inte om dom.
  • Kampat med någon trasa eller favoritbollen på rep när han väl har kommit men han kampar lite halvhjärtat i några sekunder och sen drar han igen.
  • Har provat att kvittra, jollra och fåna mig men han kunde inte bry sig mindre. Det är totalt ointressant.
  • Sprungit åt andra hållet men det skiter han också i tills han är klar med sitt och när han väl kommer springer han bara förbi
  • Försvunnit utom synhåll men det är också lönlöst då han själv springer utom synhåll och kan vara borta ett bra tag. En gång var han puts väck i en halvtimme. Jag fick sätta mig på en sten och vänta och hoppas på att han skulle komma tillbaks för jag hade inte en susning om vart han hade tagit vägen. När han väl kom tillbaks sprang han bara förbi och letade reda på en hög med bajs att rulla sig i vilket på sätt och vis var tur för då lyckades jag fånga honom.
  • Han vet vad "hit" betyder men skiter uppenbarligen i det, utom i koppel. Då vet han mycket väl att han ska komma när jag kallar på honom. Jag har provat att betinga "hit" som man gör med klickerträning ungefär. Jag säger "hit" och ger godis, "hit"-godis, "hit"-godis o.s.v. men det har inte gett någon effekt alls.
  • Visselpipa. Har provat att vissla på honom men det funkar bara ibland. När han känner för det.
  • Väntat med att kalla på honom tills han är på väg mot mig eller jag är säker på att han kommer men då får jag vänta förgäves för det händer inte. Visst springer han emot mig ibland och jag kallar då på honom och säger att han är duktig men han springer bara förbi eller stannar och fintas innan han drar vidare.
  • Tränat med lina men han fattar att han har lina på sig så då håller han sig nära så det är ingen skillnad på lina och koppel för honom. Han beter sig likadant med koppel på som med lina men om linan åker av drar han som en avlöning.
Vad mer kan man prova? Vad ska jag ta mig till med honom? Att jag aldrig kommer att kunna gå promenader med honom utan koppel har jag insett för länge sen men jag vill ju gärna kunna släppa honom ibland på öppna ytor, i skogen etc. utan att han drar iväg och vägrar komma när jag ropar på honom. Jag är snart nära att ge upp men det är ju inget liv för en hund att alltid gå i koppel, och att åka till skogen har man ju inte alltid möjlighet till så för hans skull vill jag att han ska kamma till sig och börja lyssna och lyda så att han kan få vara lös ibland.
Men nu har jag dessvärre slut på idéer och vet inte vad mer jag ska göra. Att träna och hoppas på det bästa är väl egentligen det enda men det känns allt annat än säkert att släppa honom när han drar iväg så. Hus, vägar, bilar, hundar, folk.. you name it, finns ju överallt och jag vill varken att han ska bli överkörd, komma i luven på annan hanhund, göra någon löptik på smällen eller springa till någon hundrädd eller hundhatande människa eller in i någons trädgård. Känns lite som moment 22...
Tips någon?
.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar