lördag 17 augusti 2013

Nästa vecka ska vi åka till Gotland och det är något som oroar mig något enormt. Helst skulle vi vilja skjuta några veckor på resan men den går inte att avboka. Att slänga 4000:- i sjön är inte heller något vi vill göra. Så vi får helt enkelt åka ändå och hoppas på att det går bra.
Det som oroar mig allra mest är färjan. Eddie har aldrig åkt färja förut så det kan bli en stressande situation för honom vilket inte är bra alls när man har Addison. Jag vet inte alls hur han kommer att reagera. Om han kommer bli nervös eller inte bry sig så mycket.
Kisseriet är också något som oroar. Han kissar lika mycket fortfarande och det är inte något som vi kommer hinna få ordning på tills vi åker. Det innebär att vi dels kommer få stanna många gånger under bilresan upp till Nynäshamn. Och hur vi ska lösa det på färjan vet jag inte. Jag vågar nog inte gå ut med honom på däck eftersom han har sådan vattenskräck så om han får se att vi är omringade av vatten kan det utlösa en stressreaktion.
Har funderat mycket på detta, hur man ska lösa det med kisseriet och hur man ska få en sådan lugn miljö som möjligt omkring honom. Det finns inte så mycket att göra åt detta men jag ska ändå förbereda oss så gott det går.

Har gått med i en addisongrupp på facebook och fick där tips om att använda blöja. Visst har jag snuddat vid tanken förut men det känns ju ganska dumt att ha blöja på hunden. Dessutom är Eddie så finkänslig så det är inte säkert han skulle vilja kissa i den. Men vad har jag för alternativ? Låta honom kissa ner hela färjan.
Så jag har bestämt mig för att köpa TENA inkontinensskydd och antingen sätta det i hans skvättskydd eller i trosor/kalsonger. Egentligen blir det ju ingen större skillnad mot när han har skvättskyddet på. Han kan ju även ha det i bilen så att vi slipper stanna en gång varje halvtimme/timme. Det kan ju i alla fall vara värt att prova.
Vad gäller eventuell stress så är det ett svårare problem att lösa men jag måste i alla fall försöka så jag har beslutat mig för att köpa Adaptil halsband som han får ha under hela resan och hela vistelsen på Gotland. Jag ska också köpa Adaptil doftavgivare att sätta i rummet som vi ska bo i. Som komplement ska jag också köpa Zylkene att ge honom. Kanske funkar det och håller nere hans stress eller så funkar det inte alls men då har jag i alla fall gjort vad jag kunnat för att han ska hålla nere sina stressnivåer. Sen är det väl bara och hålla tummarna för att det ska gå bra och att han känner sig lugn och tillfreds.

Han är fortfarande också väldigt trött och orkar inte ta några promenader. Det bekymrar mig mycket men jag misstänker att det är kortisonet som gör honom sån. Det innebär att vi inte kommer kunna göra så mycket som vi vill där på Gotland. Vi kommer inte kunna knata runt och se så mycket, men då får vi helt enkelt välja ut bara några få saker att se och resten av tiden får vi chilla och ta det lugnt. Det kommer inte att bli den resa vi hade hoppats på men hellre se ett par saker än att inte åka alls och förlora dom där pengarna helt och hållet.
Bara och hålla tummarna för att han inte blir stressad eller nervös och att han kommer tycka det är lite kul i alla fall att få se något annat än kvarteret här hemma.

På onsdag ska vi till veterinären så då hoppas jag att dom kan hjälpa oss och ge oss lite råd. Jag ska fråga om vi inte kan få byta till hydrokortison istället som inte ger samma biverkningar. Vi får hoppas på att det är räddaren i nöden så att vi snart får tillbaks vår gamla glada pigga Eddie.

1 kommentarer:

sofia sa...

Oj oj oj, lille Eddie. Hur kan man ha så mycket otur? Jag hoppas verkligen att ni hittar rätt med mediciner och allt så att han och ni klarar vardagen. Och så håller jag tummarna för att resan till Gotland går bra och att ni får en trevlig vistelse där.

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar