måndag 5 augusti 2013

Eddie mår inte så bra. Han är hängig, slö och vill mest bara ligga och vila. Han vill inte äta och inte gå några promenader.
Det var igår vi märkte att allt inte stod rätt till, men egentligen tror jag att det började tidigare. Vi åkte och badade i fredags och då var han som vanligt.
I lördags skulle vi åka och bada igen men då fick Eddie stanna hemma för att han blir så stressad och skällig vid badet. Han skäller konstant på vattnet och på oss för att han tycker vattnet är farligt och vill att vi ska hålla oss ifrån det.
Så för frídens skull och för och se om Dio blir tuffare när inte Eddie är med fick Eddie stanna hemma.
Jag tänkte då på att han låg kvar i soffan och blängde på oss istället för att komma till dörren och vara ivrig på att få följa med. Han brukar alltid gå och lägga sig i soffan och sura när han ska vara ensam hemma om även Dio ska vara hemma. Men ska Dio följa med brukar Eddie hålla sig framme och ställa sig vid dörren. Det gjorde han alltså inte denna gång, men verkade i övrigt som vanligt så jag tänkte att han hade väl förstått att han inte skulle med denna gång, eller trodde att vi bara skulle ta en promenad något som han sällan är intresserad av.
På kvällen åkte vi till en kompis och grillade. Både Dio och Eddie fick vara kvar hemma. Jag åkte hem tidigare än sambon och visst blev dom glada hundarna när jag kom hem men jag tyckte att Eddie hälsade ovanligt lugnt. Någon kvällspromenad ville han senare inte ta men det är inget ovanligt för det vill han aldrig i vanliga fall heller.

Igår natt gick han och la sig inne i datarummet under databordet vilket var rätt märkligt. Han ligger gärna där om dagarna och håller husse sällskap men om nätterna lägger han sig på sin höjd i soffan i vardagsrummet men oftast vill han ligga inne hos oss. Då började jag ana oråd. Det har hänt förr att han drar sig undan när han mår dåligt.
Och visst märktes det sen att han inte var sitt vanliga jag. Han verkade trött och loj och ville inte ha någon mat, men det i sig är i och för sig inget ovanligt. Han har aldrig varit speciellt intresserad av mat så det är inget man oroar sig för i vanliga fall. Men när han inte ens vill ha frolic så är det uppenbart att något inte står rätt till.
Han stod även och lyfte på ena baktassen vid ett tillfälle som om han inte ville stödja på den riktigt, men haltade inte när han gick. Däremot tyckte jag inte att han såg helt stabil ut bak när han gick.
På eftermiddagen tyckte jag han blev ännu slöare och började misstänka att han kanske fått borrelia. Har bara plockat en enda fästing på honom i år men det räcker ju med en för att bli smittad. Tog tempen på honom men den var normal så kanske inte någon borrelia ändå. Funderade på om han fått Addison, en sjukdom som förekommer hos portisar. Vissa symptom stämmer men inte alla. Bestämde mig för att avvakta till idag.

Idag ser jag ingen större förbättring. Fortfarande väldigt slö, men nu ser han inte vinglig ut när han går utan snarare stel, speciellt i bakbenen men jag tycker han ser stel ut fram också när han lägger sig ner. Så vi funderar på om han sträckt sig eller om det kanske är något med ryggen. Att det kanske inte är någon allvarlig sjukdom bakom utan att det är smärta som får honom så ur lag. Det har nämligen hänt förr att han blivit helt däckad och tappat aptiten då han har haft ont.
Det är ju naturligtvis inte bra om han har ont men om det nu är så behöver jag kanske inte oroa mig så mycket för då är det förhoppningsvis något övergående. I bästa fall.
I morse ville han inte äta något och frolic ratar han fortfarande men skinka, morot, korv och liknande funkar fortfarande och nyss gick han och åt av Dios mat så lite aptit verkar han ha fått tillbaks nu i alla fall. Hade tänkt ringa veterinären idag om han blev sämre eller inte hade blivit bättre men har nu bestämt mig för att avvakta en dag till. Att han återfått lite aptit kan ju vara ett bra tecken så det kan ju hända han är på bättringsvägen.
Får hålla koll på honom under dagen och skulle det förvärras får jag åka in med honom akut men det hoppas jag på att få slippa.
Min stackars sjukling! Alltid är det något. Att han aldrig får vara frisk och kry några längre perioder. Det är inte rättvist! Och man blir ju så himla orolig när han inte mår bra, vad sjutton det kan vara. Får hoppas han kryar på sig under dagen och natten så att han mår bättre i morgon. Annars blir det en tur till veterinären med en krasslig Eddie och orolig matte... igen.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar