söndag 3 mars 2013

Igår hämtade jag ut leveransen från Askunga Dovvilt och Animal Pro.
Leveransen från Askunga Dovvilt var verkligen snabb! Jag betalade i torsdags (förskottsbetalning till bankkonto) och i fredags kom grejerna. Imponerande snabb leverans! Några horn fick jag dock inte. Hon tog aldrig med dom i min beställning. Kanske för att dom var för stora och jag ville bara ha horn om dom inte var stora. Satsar på att köpa horn nästa gång istället.
Men klövar och lever var med.
Leveransen från Animal Pro var inget att klaga på heller. Var lite osäker på dom eftersom jag aldrig handlat av dom förut men dom verkar seriösa så dom kanske jag också handlar av fler gånger.

Hundarna blev minst sagt intresserade när jag packade upp paketet. Dio gnällde och skällde och ville hemskt gärna smaka av det jag packade upp. Klövarna åkte in i frysen. Av levern gjorde jag levergodis. Dio satt och stirrade på kastrullen, pep och småylade för det luktade så gott. Båda hundarna var av någon anledning väldigt intresserade av att vara i köket just då ;) Eddie stack sen in huvudet i ugnen och slickade på plåten så han brände tungan. Så nu vet han att han inte ska in med huvudet i ugnen och försöka sno mat när man öppnar ugnsluckan, något som han försöker med emellanåt.
Jag hade aldrig gjort levergodis förut men det var ju inte så svårt. Var inte helt säker på att det skulle lyckas då jag hört om folk som misslyckats men jag tror att det blev bra. Killarna tyckte om det i alla fall när dom fick provsmaka.

Eddie ligger snällt och väntar
Dio är otålig
Fullt fokus på kastrullen
Mmm, det luktar gott det där som står där uppe på spisen

Så här gjorde jag:
1 kg lever (i detta fallet från dovhjort) kokades i ca. 1 timme. Det blev lite mer än en timme och det hade nog kanske räckt med att koka knappt en timme.
Levern i en stor kastrull. Hällde i vatten sen så att den täckte hela levern och lät sen koka. Fick fylla på lite mer vatten efter ungefär halva tiden.

Ställde levern att svalna.
Lever som svalnar. Jag skar av den i mitten först för att se så att den inte var rå/röd inuti.

När levern svalnat skar jag den i fyrkanter, ca. 1,5x1,5cm och la bitarna på bakplåtspapper på en plåt. Så här i efterhand blev bitarna lite väl stora. 0,5-1cm hade varit bättre, men man kan ju dela på dom efteråt också.
In i ugnen 90-100 grader i ca. 1-1,5 timme. Ugnsluckan är bra att ha lite öppen så att fukten kan komma ut. Dock kunde jag inte ha det för Eddie var där och sniffade och försökte ta sig in i ugnen.

Skurna fyrkanter. Mina blev som sagt lite för stora så gör dom gärna lite mindre för dom krymper inte så mycket som man kan tro

Under tiden dom var i ugnen rörde jag om emellanåt för att försöka få en sån jämn torkning som möjligt. Efter knappt 1,5 timme stängde jag av ugnen men lät plåten stå kvar i ca 2 timmar, men det var enbart på grund av att jag skulle iväg och inte kunde ha levern framme att svalna medan jag var borta. Då hade det inte varit något kvar av den när jag kom hem igen ;) Men det blev bra ändå.
Färdigtorkad lever. Vill man ha dom knapriga eller hårda får man ha dom inne längre. Vill man ha dom mjuka inuti får man ta ut dom tidigare.

Har man levergodiset framme finns det risk för att det möglar så det bästa är att lägga det i portionspåsar och frysa in. Sen är det bara att ta fram en påse när man ska träna.

FÄRDIGT!! 4 portionspåsar blev det. Jag tycker det är jättesvårt att avgöra hur mycket man gör av med per träningsomgång. Beror ju på vad och hur länge man tränar också men jag körde lite på känsla

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar