måndag 4 mars 2013

Dio börjar bli kaxig och försöker sätta Eddie på plats. Ganska naturligt kanske med tanke på Dios ålder men absolut inget jag accepterar. Han får gärna säga ifrån om Eddie skulle vara på honom eller liknande men absolut inte annars.
Dom har ju rykt ihop förut några enstaka gånger men då har det föregåtts av lite småtjafs om något båda vill ha. Men nu börjar det se lite annorlunda ut. Första gången jag märkte att Dio tuffat till sig var sent en kväll för ett par veckor sen. Vi hade gått och lagt oss och jag låg och läste. Dio låg nedanför mig på golvet och Eddie i sin säng bredvid Dio. Eddie skulle bädda och råkade då trampa på Dio som blev sur och sa ifrån. Det får han självklart göra men han har aldrig visat några sådana tendenser tidigare så vi blev minst sagt förvånade allihop. Eddies min.. obetalbar! Önskar jag hade fångat det på film för så förvånad som han såg ut, ett sånt förvånat uttryck trodde jag inte att hundar kunde ha. Eddie blev helt paff och det såg vansinnigt roligt ut. Tänk om Eddie lydde lika bra på en tillrättavisning av oss också som han lydde lika bra av Dios tillrättavisning. Då skulle man ha en problemfri hund! Han backade direkt och gick och la sig som ett fromt litet lamm. Förmodligen smått chockad stackarn ;)

Jag har också märkt att Dio börjat försvara grejer så smått. Han har börjat morra lite ibland om han tuggar på ett ben, gnager på en leksak eller liknande men hittills har det inte varit så allvarligt. Bara ett svagt litet morr och så har det varit bra med det.
Men nu ikväll visade han ett fullständigt oacceptabelt beteende.
Eddie spelade Dog Turbo (ett Nina Ottosson-spel) och Dio låg som vanligt bredvid och väntade på att Eddie skulle pilla ut godisarna så att Dio kunde sno dom. Dio har inte förstått än hur man gör med det där spelet så han kör den enkla vägen. Låter Eddie göra jobbet och norpar åt sig de godisar som inte Eddie hinner ta.
Så helt plötsligt medan Eddie spelade nöp Dio till honom. Eddie backade direkt, gick därifrån, såg väldigt modfälld ut och vågade inte fortsätta med spelet. Jag flyttade undan Dio så Eddie vågade fortsätta.
Då låg Dio och morrade och visade tänderna och sedan flög han på Eddie. Eddie försvarade sig naturligtvis så dom började slåss. Sambon kom inrusande och slet tag i Eddie och tog med honom in i sovrummet medan jag slet tag i Dio och ledde honom till platsen där jag sa honom en sanningens ord.
Han låg kvar där en stund medan Eddie fortsatte med spelet och sen kom han smygande och fjäskade för mig och satte sig snällt tryckt mot mig och tittade på medan Eddie spelade. Så nu hoppas jag att poletten trillat ner att så där gör man verkligen inte.
Han ska inte tro att han kan komma och bossa över Eddie hur som helst. Eddie må vara en mes men jag accepterar inte att han försöker sätta Eddie på plats utan anledning.
Det blir till att hålla lite koll på den lilla skitungen nu och bryta direkt om han försöker tukta Eddie. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det är tur i alla fall att dom inte är långsinta. Så fort man särat på dom och läst några paragrafer för dom så är det snabbt överspelat och Dio brukar fjäska för Eddie. Det är ju i alla fall ett gott tecken hos den kaxiga lilla tonåringen.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar