fredag 15 mars 2013

Igår hämtade jag ut hundfönen. Äntligen! Som jag väntat på den. Det är ju bara en vecka sen jag beställde den men man blir ju lätt lite otålig när man väntar på något som man verkligen vill ha.
Firman jag beställde den av var för mig helt okänd och jag tyckte att deras sida verkade lite suspekt. Hemskt dålig info om leveranstider, betalningsvillkor m.m.
Men jag googlade och bestämde mig för att handla av dom efter att ha sett att andra handlat där. Dessutom kunde man betala med "efterkrav" vilket jag tolkade det som att det är mot faktura då det står att man kan handla mot faktura men man kunde inte välja faktura sen när man la ordern. Eftersom jag inte heller ville förbetala ordern hade jag inte annat val än att välja efterkrav.
Detta efterkrav kostade 60:- extra men hellre betala det extra än att förbetala och sen eventuellt bli blåst på pengarna. Har liksom varit med om det förut av okända firmor som fått bra betyg.
Så aldrig mer att jag ska förbetala en order hos en okänd firma, såvida det inte handlar om mindre summor.

Firman jag köpte fönen av är Satchmos. Deras sida är väldigt "B" och det tar några klick innan man kommer in i själva webbutiken.
Efter min beställning fick jag en orderbekräftelse men sen hörde jag inget mer ifrån dom. Ingen leveransbekräftelse eller liknande. Leveranstider står ju inte heller på deras sida så igår mailade jag dom för att fråga om statusen. Då fick jag vidarebefordrat till mig sändningsinfon från DHL. Då visade det sig att dom skickade paketet dagen efter jag la min order. Jag la den sent på kvällen förra torsdagen och dom skickade den på fredagen så det måste jag säga att det var otroligt snabbt jobbat! Paketet kom till service point i måndags och det stod att jag blivit aviserad vilket jag aldrig blev.
Ringde DHL igår och då fattades det en siffra i mobilnumret så istället för 0736, stod det 036 vilket är riktnumret till Jönköping och det går ju inte att skicka aviseringar till ett hemnummer. Dessutom bor jag inte i Jönköping. Så inte undra på jag inte fick någon avisering. Jag kollade min orderbekräftelse om jag hade missat att fylla i 7:an på mitt mobilnummer men det hade jag inte så det är Satchmos som har missat det.

I paketet låg en faktura MEN förfallodatumet på fakturan var den 8/3, alltså samma dag dom skickade paketet. Dessutom har dom en dröjsmålsränta på 12% så nu oroar jag mig för att åka på ränta eftersom jag inte betalat fakturan innan förfallodatum, vilket visserligen varit en omöjlighet eftersom paketet inte ens hade kommit då!
Satchmos påstår att jag skulle ha betalat paketet när jag hämtade ut det men jag har inte köpt mot postförskott. Service point sa inget om det heller och dom hade ju sagt till i så fall om det varit ett postförskottspaket.
Väntar nu på svar från Satchmos om vad dom säger om den saken.

Så summa sumarum.. Rekommenderar jag att handla från Satchmos? Nja.. jag vet inte. Jag kanske bara har haft otur men jag tycker dom verkar väldigt struliga och otydliga. Men vill man spara pengar och hittar något för mycket billigare pris hos dom än hos någon annan så tja.. då kanske man ska chansa.

Fördelar
+ Väldigt snabb leverans
+ Bra priser (i alla fall på fönen)
+ Erbjuder betalning i efterskott

Nackdelar
- Många klick på hemsidan för att komma till shoppen
- Otroligt dålig/otydlig/sparsam info om villkor, leveranstider etc.
- Erbjuder fakturabetalning men man kan inte välja det som alternativ när man lägger ordern
- E-posten är en telia-adress. Känns oseriöst. Tycker inte företag ska ha telia, hotmail, yahoo  adresser
- Slarvigt att skriva fel mobilnr. Alla kan göra misstag men dubbelkollar man kan man oftast undvika det.
- Inga leveransbesked eller annan info när ordern är skickad

I morgon ska fönen testköras. Tänkte duscha Dio då. Bara och hoppas på att den gör bättre ifrån sig än vad företaget jag köpte den ifrån har gjort.
Återkommer om vad Satchmos svarar på det här med betalningen.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar