tisdag 28 maj 2013

Nu har Dio använt fästinghalsbandet Seresto i ungefär 2 veckor. Innan jag satte på det duschade jag honom och hittade 2 krypande fästingar och 2 som hade satt sig efter promenaden på åkrarna som vi var på innan han åkte in i duschen.
När han hade torkat efter duschen och jag tagit bort fästingarna satte jag på halsbandet och sedan dess har han alltid haft det på med undantag då han duschat, badat, blivit borstad och varit på utställning.
En enda fästing har han fått under de här två veckorna (vad jag vet) och då har vi ändå gått i högt gräs och på åkrarna där det finns mycket fästingar, så jag skulle nog vilja påstå att halsbandet fungerar. Några biverkningar har jag inte märkt heller. Han är precis som vanligt och kliar sig inte ens där halsbandet sitter.
Den enda nackdelen med halsbandet är att pälsen tovar sig där halsbandet sitter men jag tar av det någon gång i veckan och borstar igenom pälsen där så det är ändå hanterbart.

Om det inte vore så hiskeligt dyrt skulle jag köpa ett till Eddie också men hittills har jag inte hittat någon fästing på honom. Jag kan såklart ha missat någon/några eftersom dom är omöjliga att se innan dom har satt sig men när jag känt igenom honom har jag i alla fall inte hittat några. Så han får vara utan medel tills vidare. Just nu kan han inte ha Frontline eftersom han ska duschas 1-3 ggr i veckan med specialschampo men jag räknar med att vi slutar med det om ett par veckor så då kommer jag nog att droppa på honom Frontline. Det brukar funka på honom så han får använda sig  av det i år också så kanske jag provar Seresto även på honom nästa år.

Som med alla medel är det väldigt individuellt om det funkar på ens hund eller inte men jag kan rekommendera att prova Seresto. Det ska vara mildare än Scalibor som jag inte vågar prova, så Seresto kan vara ett alternativ om man inte kan ha droppar p.g.a badglad hund, hund som schamponeras ofta etc. och har provat giftfria alternativ som inte fungerar.
Ska finnas att köpa på apoteket. Själv köpte jag mitt på apotea.se

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar