lördag 4 maj 2013

Så var det utställningsdags igen. Vi hann träna lite på springandet tidigare i veckan och han har då sprungit jättefint så jag hoppades att han skulle springa bättre idag än sist.
Det var en lång väntan innan det var vår tur. Domaren tog ovanligt lång tid på sig att döma så det tog dubbelt så lång tid än vad det vanligtvis gör.
Idag hade Dio en konkurrent i ringen. Han har ställts mot honom förut när han var valp och den gången blev han slagen av den hunden. Jag misstänkte att historien skulle upprepa sig. Det kändes så.

Jag tränade lite på springandet precis innan medan vi väntade på vår tur och det gick riktigt bra. Han tog kontakt och var fokuserad nästan hela tiden.
Men när man kommer in i ringen blir det annorlunda. Han hoppade, skuttade, galopperade och nafsade i mig en del idag också men stunderna då han sprang ordentligt var fler nu än förra gången. Det tar sig!
Däremot så blev han riktigt rädd för domaren. Suck! Jag befarade detta men hoppades på det bästa eftersom det gick så bra hos veterinären.
Även denna gång talade jag om för domaren på en gång att han blivit rädd för hantering på grund av en hårdhänt domare. Tyvärr tog inte denna domare någon hänsyn till det utan viftade mest bort det. Hon var visserligen trevlig och snäll men hon gjorde ingen ansats till att försöka fjäska in sig hos Dio eller få honom att lita på henne. Hon sa bara åt mig att hålla Dio så att hon kunde känna på honom. Det resulterade bara i att Dio fick panik såklart och var nära att hoppa undan och börja klättra på mig men jag lyckades få honom att stanna kvar.
Detta gör mig riktigt orolig. Nästa söndag är det dags för hans första officiella utställning. Jag hade hoppats på att han skulle ha blivit bättre med hanteringen till den men det verkar dessvärre inte så så nu är jag skitnervös hur det ska gå på den och att vi ska bli diskade eller att han ska få rapporteringskod.
Vi har två inofficiella inbokade innan dess. En i morgon och en på torsdag så det är bara och hoppas på att dom två ska hjälpa lite så att lite av den här rädslan avtar. Funderar på om jag ska ta med något riktigt gott godis och bara stå och mata på med en massa godis medan domaren känner på honom. Då borde han ju rimligtvis koppla hanteringen till något positivt.
Annars vet jag inte hur jag ska träna bort denna rädsla. Känner inget folk som kan hjälpa mig.
Jag får helt enkelt hoppas att han har en riktigt bra dag nästa söndag och att utställningarna innan dess hjälper lite.

På grund av hans rädsla blev han även denna gång slagen av den andra hunden så idag blev vi lottlösa men vi fick i alla fall ett HP och fin kritik:
"Hane av trevlig modell. Bra huvud och uttryck, fina öron, hals och överlinje. Utmärkt svans. Bra skuldra, något rak överarm, bra bröstkorg. Välvinklad bak, rör sig bra runt om när han vill men behöver bättre självförtroende"

Det med självförtroendet känns lite märkligt. Jag tycker Dio har rätt gott självförtroende men kanske att han ser lite osäker ut i ringen, förutom det med hanteringen då. Det är väl bara att träna vidare så kanske han står sig i konkurrensen också så småningom.
I morgon är det nytt försök och jag hoppas vi får en bra domare och att Dio inte blir rädd.
På´t igen bara!

2 kommentarer:

Maria Segedi sa...

Jag tror att något oemoståndligt gott i din hand är rätt väg att gå! Och likaså i ringen, finns det ngt han bara inte kan motstå? För Melvins del är det starkt doftande rökt korv! Men då får man ju lära in vilket beteende som lönar sig för att få en bit, nämligen springa korrekt =)

Linda sa...

Han är ju ett matvrak Dio så jag har inte lyckats lista ut än vad som är det där extra goda eftersom han blir glad för allt han får att stoppa i munnen :) Jag funderade på att ta med mjukosten för det är lite så där extra värt att anstränga sig för men det är ju alldeles för klumpigt att ta med. Leverpastej är nog kanske en sån grej som är något alldeles extra men det är ju så kladdigt. Hmm.. Jag får klura på vad som är hans "to die for". Jag får köpa på mig lite av varje och prova. Kyckling har jag aldrig testat. Det kanske kan vara något, eller kycklinglever.

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar