måndag 27 maj 2013

Ikväll hade vi kursavslutning på vardagslydnadskursen så den här gången gick vi inte igenom så mycket nytt utan körde mest rally. Rally som i rallylydnad alltså.

Förra torsdagen tog jag med mig killarna upp till klubben för att vara med på den öppna rallylydnadsträningen. Eddie tycker det är jättekul med rally och hänger med väldigt bra om än i långsamt tempo, medan Dio alltid varit lite ofokuserad och osäker och inte riktigt hängt med så det gick inte så bra med honom då.
Men idag gick det bättre. Visserligen var han ovanligt ofokuserad idag p.g.a. av ett gäng kor i hagen bredvid och att det luktade gott på planen. Tror han blev lite småkär i pumitjejen i vår grupp också så det var inte så lätt att koncentrera sig idag men rallyn gick ändå mycket bättre än sist. Det verkade som att han fattade lite mer den här gången om vad det går ut på och var mer med på noterna så kanske han har en framtid inom rally trots allt. Men självklart MASSOR kvar att lära, men då har vi något att träna på.

Den här kursen har varit helt okej. Inte lika bra som lydnadskursen jag gick med Eddie. Den var mer inriktad på LK1 medan denna varit fokuserad på lydnad i vardagen så egentligen kanske man inte ska jämföra dom eftersom det varit två helt olika kurser egentligen men med samma namn.
Det var också mer action på Eddies lydnadskurs. I den vi gick nu saknade jag träning på att ha hunden lös både med och utan störning. Det var väldigt lite sånt att ha hunden lös vilket är något vi måste träna på. Men det fanns delar som var väldigt bra också med denna kurs. Jag fick en hel del nya idéer och tips som jag inte använt mig av innan så man fick lite nya grejer att prova med och nya inlärningssätt. Bra grejer att använda sig av i vardagen helt enkelt, så den får godkänt.

Snart börjar en grundkurs i lydnad med samma instruktör. Skulle gärna vilja gå den för den är inriktad på LK1 men kursen sträcker sig en bit in i juli och jag hoppas på att jag kommer kunna åka hem i juli så då skulle jag missa typ halva kursen. Dessutom har jag inte råd att gå den heller så jag får se till hösten om det kanske dyker upp någon kurs då som jag kan gå.
Nu ska jag istället fokusera på att träna rally och agility med killarna. Även lite lydnad får det nog bli.

Eddie och husse kom och hämtade oss idag på klubben och Eddie fick köra balansen på agilityplanen. Han tycker att den är så rolig! Hade inte en av de andra kursdeltagarna stannat kvar och tränat agility med sin hund hade jag tränat lite mer seriöst med båda killarna lösa men jag kan ju inte släppa dom när en annan hund är i närheten utan att dom drar dit så dom fick vara kopplade och bara balansera lite. Eller Eddie balanserade, sprang genom tunneln och gick på gungan som han börjar bli bra på nu. Förut har han inte fattat att han måste ta det lugnt i slutet när den vippar över så jag har alltid hållt i och sänkt ner den men idag kunde jag sänka den ännu snabbare och Eddie parerade inför nedslaget. Det har han inte gjort förut så snart kanske han kan ta gungan helt på egen hand.
Försökte också med Dio på balansen men han är definitivt höjdrädd och vågar inte gå upp på den. Jag tar en bit i taget och när han inte vågar gå längre får han stå kvar och äta godis innan jag lyfter ner honom och gör om från början igen. Som längst har han gått rampen upp till dit det plana börjar men det har han bara gjort ett par gånger. Oftast vågar han inte gå längre än upp till ungefär halva rampen. Vet inte riktigt hur jag ska få honom att våga gå ända upp och över. Det kanske bara är att fortsätta som jag gör och även träna baklänges, att han får gå rampen ner. Kommer han inte över den där höjdrädslan så har inte heller han någon framtid som agilityhund men jag hoppas att det släpper så småningom. Ska göra lite andra balansövningar med honom också så att han blir säkrare på tassarna.
Det blir nog bra till slut :)

2 kommentarer:

sofia sa...

Balansen kan man försöka träna på en lite lägre höjd. Om man lägger en bräda upp på tex en pall eller ett lågt bord så får hunden gå upp på den. Ibland har klubbarna kvar något gammalt agilitybord, som inte används längre på tävling. Då kan man kanske ta loss upp och nerfart från balansen och lägga på bordet och få en minibalans. Då får hunden träna på sin balans och det är inte så högt.

Linda sa...

Det är dåligt med brädor på lager ;)
Vet inte om upp- och nerfarten går att ta loss. Det gör den säkert men jag är ju en klenis så det är inget jag fixar själv och jag är ju alltid där själv. Tränade balans på en massa grejer idag och då var han inte rädd det minsta. Han flyger glatt upp på ojämna höga stenar. Hittade en perfekt träbänk med ungefär samma bredd som balansen men den var bara någon decimeter över marken så den var ju ofarlig. Men bra ändå att träna och gå på den så han lär sig gå på något med den bredden. Jag tror det är höjden i kombination med bredden, att han inte har något på sidorna som gör honom osäker.
Men jag ska se om jag kan ordna så att jag kan prova ditt tips, att göra en ramp av något slag :)
Det går ju att sänka balansen också ser det ut som och göra den lägre men det är nog också ett projekt för minst 2 personer.

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar