tisdag 23 april 2013

Igår var det första "skoldagen" för Dio. Vardagslydnad. Vi var en brokig skara av blandade raser och jag hade hoppats på att "klasskompisen" Laban från valpkursen skulle vara med men det var han inte. Däremot var en annan klasskompis med men jag tror inte att hon kände igen oss.
Instruktören kände igen oss i alla fall. Hon var assisterande instruktör på valpkursen.

Det kändes som en mjukstart igår. Först hade vi lite genomgång inne innan vi gick ut för att göra det praktiska. Det var väldigt lätta grejer vi gick igenom som ögonkontakt och att betinga ett inkallningsord. Dio klarade det galant såklart. Det är stor skillnad på honom och Eddie. Dio är väldigt lätt att jobba med och få kontakt med. Han är mycket mer lättjobbad än vad Eddie är. I alla fall i vissa avseenden. Han är inte lika klipsk och kvicktänkt som Eddie så han är inte så bra på klickerträning t.ex. men han är mer fokuserad. Eddie är visserligen det också ibland men med honom vet man aldrig vilket humör han kommer vara på, om han kommer gå att träna med och få kontakt med över huvudtaget. Med Dio vet man att han är med på noterna. Visst tappar även han fokus emellanåt men han är mycket lättare att fånga upp igen och återfå kontakten med än vad Eddie är.
Så nu längtar jag tills vi ska ge oss på svårare grejer, sådant som vi verkligen måste träna på, som inkallning med störning och hundmöten.

Eddie älskar också att vara i "skolan" så han såg SÅ ledsen ut över att han inte fick följa med. Fick nästan lite dåligt samvete och tänkte att jag måste åka ut till klubben med honom någon dag så han får träna lite.
Men när vi kom hem lättade mitt dåliga samvete lite för då fick jag veta att han haft riktig kvalitetstid med husse.
Först hade dom gått den långa skogsrundan som är några kilometer lång. Där hade Eddie fått söka efter rätt kotte, leta godis och lekt med pinnar. När dom kom hem var dom trötta och åtminstone husse var svettig så dom satt på balkongen och myste en stund. Husse med en öl och Eddie med en morot. Verkade riktigt mysigt faktiskt så det gick nog ingen nöd på Eddie.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar