lördag 6 april 2013

Hade tänkt mig en härlig promenad på åkrarna idag. Riktigt så blev det inte.
Det började bra med att hundarna sprang omkring och busade och Eddie kom på inkallning men sen stack dom iväg ut på den relativt nygödslade åkern. Tror dom fick korn på något för Dio stack först vilket han inte brukar göra men kom tillbaks när jag ropade. Sen stack Eddie åt exakt samma håll och var lika fokuserad på något långt bort bland husen som Dio hade varit. Sen stack Dio efter igen men dom vände när jag visslade i visselpipan. Dom kom i full galopp och hoppade över det breda djupa diket som dom hade hoppat över innan för att ta sig ut på åkern.
Eddie ramlade omkull när han landade och efter kom Dio i full fart och studsade in i Eddie så det tog tvärstopp. Dios "handled" vek sig och Dio skrek till och kunde sen inte stödja på benet.
Då blev jag livrädd! Var helt säker på att han brutit leden.
Jag lyfte upp Dio och funderade på närmsta vägen hem, om jag skulle gena över åkern som bonden jämnade till så fint igår, men jag bestämde mig för att gå den vanliga vägen genom skogen. Någon mobil hade jag såklart inte tagit med mig heller så jag hade inget annat val än att börja traska med 18kg Dio i famnen.
Men då började dom skjuta på skjutbanan så Eddie blev rädd. Fick så lov att ställa ner Dio för att skynda mig att koppla Eddie innan han skulle lägga benen på ryggen och springa hem.
Dio stod nu på benet men haltade kraftigt så jag lyfte upp honom igen och började gå men Eddie drog för kung och fosterland för att springa hem så jag var tvungen att sätta ner Dio igen för att kunna hålla Eddie. Då haltade han lite men sen gick han hux flux som vanligt igen och ville springa omkring men jag kopplade honom så det blev koppelpromenad hem även för hans del.
Han gick helt normalt hela vägen hem så förmodligen vrickade han sig bara. Tack och lov!
Eddie drog hela vägen hem men när jag stannade till för att han skulle lugna ner sig la han sig ner och skakade. HATAR skotträdsla!
Hem kom vi i alla fall efter många om och men. Har klämt, känt och böjt igenom Dio men ingen reaktion så förhoppningsvis blev det bara en tillfällig vrickning men jag tänkte att jag ska ta det lugnt med honom ändå någon dag eller två så att leden får återhämta sig ordentligt efter vrickningen.
Får se hur det går. Dio är inte så bra på att ta det lugnt ;)

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar