lördag 27 april 2013

Nu har utställningssäsongen utomhus börjat. Idag var det dags för den första. Vi hade inte tränat så mycket inför denna utställning heller men lite grann har vi i alla fall tränat och han har blivit hyfsat duktig på att stå. Ibland behöver jag inte ens hjälpa honom att hålla upp svansen. Att springa har också gått bra för det mesta.
Men att springa med en massa hundar och folk runt omkring är något helt annat. Han kan verkligen inte springa ordentligt när det väl gäller så vi måste träna massa mer på det. Tyvärr har jag inga att träna med men lite kanske det hjälper att träna på egen hand också. Dessutom blir ju varje utställning en träning i sig också.

Dio var enda portisen anmäld och enda portisen på plats också vad jag såg men vi träffade ändå en portismänniska. Det visade sig vara ingen mindre än Dios pappas uppfödare så det var ju jättekul att få träffa ägaren till Dios farmor. Lite synd att inte farmodern var med. Hade varit kul att träffa en släkting till Dio.

När det blev vår tur blev jag nervös och undrade hur det skulle gå. Domaren såg rätt barsk och sträng ut, liksom domaren på MyDog som skrämde Dio så att han numer är rädd för hantering.
Men man ska inte döma hunden efter håren för domaren var jättetrevlig och gullig. Jag sa på en gång att Dio blivit rädd för hantering efter att en domare varit hårdhänt mot honom.
Idioter! utbrast domaren. Jag kan inte annat än att hålla med. Kan fortfarande bli upprörd över hur en domaren kan hålla fast och dra en valp i pälsen/nackskinnet för att den inte ska smita undan. Man ska ju inte göra det med någon hund, men en valp?! Obegripligt.
Dagens domare sa sen att då skulle vi ta det lite lugnt med Dio och ägna honom lite extra tid och så matade han honom med godis, pratade med honom och lät honom pussa domaren i ansiktet och borra in huvudet vid hans hals. Dio var ganska rädd och skeptisk första minuterna (den sitter djupt rotad den där hanteringen på MyDog) men när domaren reste sig och gick undan ville Dio gå efter så kanske kanske att lite av hans rädsla försvann där. Hoppas det. Men mer träning behövs såklart så jag hoppas att de kommade inoff-utställningarna ska hjälpa.

När vi skulle springa galopperade Dio iväg och ville inte lyssna särskilt mycket men han sprang fint stundtals i alla fall. Han blev BIR och gick vidare till BIG. Tror vi var 6-7 stycken i finalen. En åkte ut efter första varvet. Oss flyttade han fram till andra plats och vi fick springa igen. Då halkade vi ner till 3:e plats och efter ytterligare ett varv halkade vi ner till 4:e. Dio kunde verkligen inte springa! Han drog som ett ånglok, galopperade, skuttade, var på väg att springa fram till en hund utanför och försökte nosa de andra hundarna i baken. Han har nämligen precis upptäckt det här med tjejer och löp så han börjar bli fixerad vid bakar.
Så det slutade med att vi blev BIG-4 men det får man väl ändå vara nöjd med. Domaren sa att han ville ha oss högre men att vi slarvade och jag kan inte annat än att hålla med. De andra sprang fint vilket Dio inte gjorde! Men det är bara att träna och ta nya tag. Vi fick jättefin kritik så om bara Dio kan skärpa till sig och springa ordentligt så kan han bli farlig i ringarna.
Nästa helg är det på´t igen och nytt försök. Ska se om jag hinner träna lite på springandet under veckan och så ska jag ha godare godis med mig till helgen så får vi se om han springer bättre.

Jag blir lika förvånad varje gång som vi får "välvisad" på kritiken

2 kommentarer:

Maria Segedi sa...

Kan du inte efterlysa träningskompisar? Har jag gett dig tipset om aktiva hundträffar på Fb? De har ju promenader i Alingsås ibland och manfår komma med förslag, många behöver mötesträning och på en sådan träff/promenad får du chans att öva utställning och överlag gå ordentligt med andra hundar runtomkring. Något som Melvin har fått träna på i många år. Dio verkar ju verkligen vara fin så öva på! Grattis!!

Ska förövrigt uppdatera min blogg snart, dåligt med det =)

Maria Segedi sa...

Men vad tråkigt! Här är det olika hur folk är men hundägarna är oftast trevliga speciellt äldre är sällskapssjuka. Vad tror du om att annonsera om det då eller söka om det ens finns en träningsgrupp på FB? Ibland är folk bara blyga och verkar dryga och att du tolkar in för mycket kanske...?? Men du vet att du är välkommen hit, annars kan en Alingsåsutflykt med tåg vara kul för mig!

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar