tisdag 11 december 2012

Spår är något som jag aldrig ägnar mig åt. Försökte några gånger när Eddie var yngre men jag tyckte inte det var kul för Eddie är ingen stjärna på att spåra direkt (såvida det inte gäller katter). Han villar alltid bort sig och går överallt utom i spåret. Kors och tvärs och fram och tillbaks och har inte en susning om vad han håller på med eller åt vilket håll han ska.
Så jag tröttnade ganska fort och har inte gjort några nya försök på säkert minst 1 år.

Dio har jag bara spårat med en gång, på valpkursen och han hajade direkt vad han skulle göra. Tyvärr förstörde vi hans koncentration genom att vi hade lagt godis i spåret så han kom liksom av sig lite men det är ju så svårt att veta innan man provar första gången hur dom reagerar på ett spår, men då fick jag i alla fall reda på att något godisspår ska jag inte lägga åt honom.

Härom dagen gick jag en ny väg med hundarna. Har aldrig gått just den vägen förut. Har alltid vikt av innan och gått en annan väg, men den här gången tänkte jag utforska vart man kom någonstans om man gick den vägen. Efter ett tag delade den sig och rakt fram fanns hundspår i snön så jag valde att gå upp till höger där ingen hade gått innan av snön att döma.
Där var perfekt skog för att lägga spår så jag bestämde mig för att gå dit någon dag och göra nytt försök att spåra både med Dio och Eddie.
Så idag var det dags.

Tog med mig båda hundarna. Hade egentligen tänkt gå dit med Eddie, lägga ett spår åt Dio och sen gå hem och dumpa Eddie och hämta Dio så att spåret skulle få ligga en stund men Dio var så uppe i varv och så ivrig på att gå ut så jag hade inget annat val än att ta med honom.

Band hundarna en bit ifrån utgångspositionen så att dom inte skulle se mig och la två korta spår på ett 20-tal meter. Ett "vanligt" spår till Dio och ett godisspår till Eddie eftersom han aldrig fattar vart han ska.
Nu hann ju inte spåren ligga mer än 5-10 minuter eftersom jag hade hundarna med mig, men struntsamma. Någonstans måste man ju börja.
Eddies spår låg kortast tid och han fick börja. Den här gången gick det faktiskt riktigt bra och han var till och med ivrig att köra igång. Han var på väg att villa bort sig men hittade snabbt tillbaks igen och följde sedan spåret ända fram till leksaken. Så nu fick jag litet sug igen att prova spår oftare med Eddie. Ska fortsätta med godisspår åt honom och sen fasa ut det så att han till slut får gå spår utan godis och se om han blir något bättre på att spåra.

När det var Dios tur var han först totalt ofokuserad och ville bara leka och studsa runt men så fort jag visade honom på första avtrycken och han började sniffa så bar det iväg i en jädra fart! Jag hängde knappt med. Fort som tusan gick det och han vek inte av från spåret en enda gång. När spåret var slut var han så inne i det att han ville fortsätta.
Han har nu spårat sammanlagt endast två gånger men jag tror det är dags att lägga betydligt längre spår åt honom. Han verkar ju ha fallenhet för att spåra. Funderar på att prova viltspår med honom och går det bra kanske man skulle ta och göra viltspårprov med sikte på ett championat. Viltspår tror jag skulle passa Eddie också faktiskt då han gillar att sniffa efter rådjur, men för hans del får det bli endast som hobby eftersom han är skotträdd och därmed inte kan delta i prov där skott ingår. Anlagsprov skulle han i och för sig kunna göra men det är inte säkert han skulle vilja engagera sig just där och då. Han är väldigt speciell Eddie så man vet riktigt aldrig vilket humör han är på, om han är kontaktbar eller i sin egen lilla värld så jag tror vi skippar allt vad prov och tävlingar heter med honom, utom möjligen utställningar då, även fast hans utställningskarriär för tillfället är lagd på hyllan.

Nu måste jag "bara" försöka få tag på lite blod och en klöv så ska killarna få prova på viltspår. Blod ska tydligen finnas att köpa men klöv.. var ska jag få tag på en sån? Känner ingen jägare, åtminstone ingen i närheten. Kan ju inte direkt be dom skicka en äcklig klöv över halva Sverige :P

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har spår och klövar! Finns på arken Backa plan i Gbg tex och säkert gott om det nu på hösten =) Jag söker kompisar att spåra med då ngn behöver passa hundarna och sedan ska spåret ligga minst en timme, Melvin är så duktig nu ( men inga svängar ännu ) så han slarvar så hans spår ska nog helst ligga länge. Han älskar när han hittar klöven!!

Linda sa...

Då får vi kanske försöka ses något tag och spåra tillsammans :)
Har hört att klövar ska vara dyra att köpa men det kanske dom inte är?
Jag tror Eddie skulle älska det bara han fattar vad han ska göra. Han kan ju spåra på eget bevåg så det gäller bara och få honom att förstå att han ska spåra på "kommando" också och fatta vilken lukt han ska följa.
Dio skulle nog älska det också för den delen, men han har ju redan hajat grejen så med honom är det väl bara att utöka och göra det svårare och svårare.

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar