måndag 10 december 2012

När man har två lika envisa, lika egoistiska hundar så kan det sluta med... slagsmål!
Det var precis vad som hände idag. Deras första riktiga slagsmål.
Att det skulle komma förr eller senare hade jag väl räknat med, men att dom skulle slåss om en pipleksak det trodde jag aldrig.

Jag hade varit ute en längre tur med Dio och tränat honom på att gå lös (det går sådär med den träningen tonåring som han börjar bli) och mitt ess i rockärmen idag var en liten pipleksak som jag provade att använda på Eddie när vi tränade agility men han brydde sig aldrig om den.
Dio visste knappt om att denna leksak fanns så för honom var den väldigt intressant och han lekte så roligt med den. Smög på den, gick som en katt kring het gröt runt den, hoppade och studsade runt den och attackerade den.
Eftersom Eddie aldrig brytt sig om denna och Dio tyckte den var så rolig bestämde jag mig för att låta honom leka med den en stund inomhus också. Big mistake!

Eddie som alltid tyckt denna leksak varit totalt ointressant blev plötsligt väldigt intresserad och ville såklart ha den för att Dio hade den. Dio i sin tur var inte sen med att retas. Han är en riktig retsticka! Alltid när han har något som Eddie vill ha så ska han retas.
Eddie blev mer och mer frustrerad och gläfste men jag trodde aldrig att dom skulle ryka ihop. Dom brukar bete sig likadant när dom tjafsar om tuggben men aldrig att dom flugit på varann. Någon av dom brukar alltid ge sig efter en liten stunds dragkamp. Oftast Dio.
Förut gav han sig direkt. Svarade aldrig upp mot Eddie när han morrade, men sen ett par månader tillbaks har Dio tuffat till sig, morrar tillbaks och släpper inte i första taget.

Jag lämnade dom i vardagsrummet och gick in i köket. Hörde dom morra lite men det är som sagt inget ovanligt.
Men sen helt plötsligt hörde jag att dom slogs. Rusade ut i vardagsrummet där var dom i full färd med att ha ihjäl varann. Nejdå, så illa var det inte :) Men slogs gjorde dom så jag fick gå emellan och sära på dom. Då stod dom på varsin sida om mig och gormade på varann istället tills jag la undan leksaken och dom plötsligt kom på att den var borta så båda började leta efter den istället och hux flux var allt groll glömt.
Dio gick och fjäskade för Eddie och sen la han sig nära Eddie utan några som helst protester från Eddie vilket i vanliga fall alltid brukar komma när Dio ligger så nära.
Kanske Eddie kände sig lite dum eller förstod att han hade gått över gränsen.

Tog med Eddie på en egen tur sen. Det blev rundan runt åkrarna så att han kunde få vara lös lite. Jag tog med mig den helt plötsligt populära pipleksaken som en test för att se om den skulle vara intressant igen utomhus också och därmed kunna funka som belöning. Det var den. Eddie bar den hela rundan runt. Släppte den inte en enda gång. Bytte inte ens grepp en enda gång.
Knasiga vovve!
Pipleksaken fick åka tillbaks upp på hatthyllan sen när vi kom hem. Eddie satt nedanför och suktade efter den en stund men nu får den bo där och endast användas i träning utomhus. Då vet jag i alla fall att jag har en intressant belöning att ta till när vi är ute.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar