fredag 1 november 2013

Efter en månads veterinäruppehåll, vilket är rekord sen eländet började, var det dags för blodprov igen igår. Hade försökt få tid hos vår veterinär men hon var som jag misstänkte fullbokad och nu har hon gått på mammaledighet så det sket sig. Riktigt dålig timing med hennes mammaledighet. Skulle verkligen behöva diskutera och bolla lite med henne, men nu får vi hålla till godo med de andra veterinärerna.

Hade hoppats på att få hamna hos någon av de andra bra veterinärerna men vi hamnade hos den jag gillar minst. Hon är trevlig och så men upplevs som väldigt enkelspårig och.. jag skulle inte säga okunnig men inte så engagerad som jag skulle önska. Egentligen hade jag tänkt diskutera både det ena och det andra, bland annat om byte till hydrokortison men det ämnet har jag diskuterat förut med henne utan framgång så jag insåg att det inte var någon idé att ta upp såna diskussioner igen med henne.
Eddie har också haft skakningar till och från senaste tiden, något som jag också måste ta upp till diskussion. Jag nämnde det igår för den veterinären men hon hade ingen teori om varför, mer än att "äldre hundar brukar få det" men varför Eddie får det hade hon ingen svar på och inte vad man ska göra åt det heller.
Så jag ska försöka komma till en annan veterinär nästa gång och ta upp alla problem då istället. Ingen kan mäta sig med vår veterinär för med henne kan man prata om allt, hon lyssnar, kommer med råd och engagerar sig, men nu är ju hon borta så det går inte. Som jag önskar att hon inte skulle vara mammaledig! Skulle verkligen behöva henne nu. Men det finns en till som jag fått ungefär samma intryck av så jag ska ta upp det med henne istället, om det nu går att boka in sig hos henne.
Hur som helst hoppas jag att hans värden är bra nu i alla fall så att vi kan sänka kortisonet lite. Han blir fortfarande väldigt kissnödig till och från och har kissat inne ett par gånger senaste månaden.

Rent allmänt mår han hyfsat bra nu annars. Han är glad och pigg men, för det finns ett stort men... Hans mage krånglar. Den svänger mellan bra och dålig och det svänger snabbt. Den kan vara bra på morgonen, dålig mitt på dagen och bra igen på kvällen. Jag har försökt hitta ett mönster eller komma på om det är något han inte tål men jag går bet. Har inte hittat någon logik i det alls. För ett par veckor sedan hade bajsat i soffan och i sin bädd när jag var borta en sväng. Idag när vi hade varit och handlat hade han bajsat i soffan igen.
Det är riktigt jobbigt med hans dåliga mage och jag har ingen aning om vad jag ska göra åt det mer än att prova olika foder. Han har ätit Bozita Robur Sensitive men det verkar ju inte hjälpa. Veterinären tyckte jag skulle testa något annat "sensitive-foder" typ Royal Canin eller annat svindyrt foder men det känns lite lönlöst på något vis. Bara för att dom är dyrare behöver dom ju inte vara bättre. Min budget är ju inte mycket att hurra för heller så jag kan inte lägga 700:- på en säck torrfoder. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Men jag har i alla fall bestämt mig för att prova färskfoder som komplement till torrfodret. Har köpt en limpa Bravo special lamm som jag börjat introducera nu och jag hoppas att det ska hjälpa i längden. Annars får jag fortsätta att prova mig fram i foderdjungeln. Det borde ju finnas något foder som inte kostar multum som kan hålla ordning på hans mage. Frågan är bara vad?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag var du skulle jag be om tips här: http://www.standardprodukter.se/standardt-kostradgivning.html#.UnQ0CLEV-70

det är de som gör standardts hundfoder och har 30 års erfarenhet och löst många sjuka hundars problem. De utfodrar själva sina hundar med torrfoder och lite kött ibland bara. De ser tll HELA hundens situation inkl vetrinärhjälp och motarbetar inte vetrinärernas kunnighet MEN har mer kunnighet om vad hunden bhöver och kan få för bristsymptom. De ger dessa tips HELT gratis och värnar om alla dessa sjuka hundar och gör det INTE för att bli kända eller rika, känner Lena som är Johan Mattson mamma personligen. Som du säger så behövs inte ett foder för 700 kr. De tipsade mig om parbolied ris i fodret för att sänka proteinhalten samt lite rivna morötter och extra kalk och vitaminer och äntligen för första gången på 4½ år verkar det som att Melvins svamptassar och kliande anal börjar läka & klådan är borta, hans mage mår bra och han bajsar nu 1-2 ggr om dagen fast och fint mot varierande 3-4 ggr om dagen. Han har oxå gått ner lite i vikt och byggt muskler och är snyggare än ngnsin!

Linda sa...

Morötter får han varje dag och jag har börjat fundera på om det är dom han reagerar på men det verkar osannolikt.
Det är nog bara den jävla addisons fel. Många addisonhundar har magproblem. Jäkla skit! Han som alltid haft en mage av stål och nu ballar den ur hela tiden :( Förmodligen har han en släng av IBS så jag funderar på att ge honom skonkost ett tag tills magen lugnat ner sig.
Men tack för tipset! Ska slänga iväg ett mail till dom.
Och så ska jag boka tid hos en mer erfaren veterinär nästa gång så kanske man får lite mer att testa eller att dom gör en undersökning av magen.

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar