måndag 25 november 2013

Jag och Marie gjort en deal att vi ska sysselsätta våra hundar med något under minst en promenad per dag. Inget avancerat utan något tricks här, något hopp på bänk där. Lite smågrejer helt enkelt. Detta för att få dom mer uppmärksamma och kontaktsökande. Som det är nu så har inte mina någon vidare uppmärksamhet på mig när vi är ute och går. Matte är för jävla tråkig helt enkelt.
Det ska vi försöka ändra på! Eddie är ju som han är så det är inte säkert det funkar på honom, speciellt inte nu när det är löptikar i farten och han drar till fläckar och ska stanna och sniffa och slicka på varenda jäkla fläck men förhoppningsvis avtar det om några veckor då hans chipkastrering börjar verka. Lite mer fokus kommer han nog att få då men han är ju så smart den hunden så några små enkla övningar tycker han bara är löjligt och onödigt. Får helt enkelt försöka hitta något åt honom som han tycker är givande. Inte helt lätt så detta blir en utmaning.

Här kommer första veckans sammanfattning.

Måndag: Hamna om fel sida stolpe/träd, kort inkallning, hoppa upp på bänkar. Jättekul att hamna på fel sida om stolpen tyckte Dio medan Eddie bara suckade och frågade vad detta påhitt skulle vara bra för och om han måste. När jag sa att det måste han så suckade han lite till, gick runt stolpen och fortsatte sen med att nosa på sina älskade tikfläckar.

Tisdag: Det blev lite så där med aktivitet under promenad idag. När jag skulle gå ut med hundarna tidig eftermiddag sköt dom så jag fick vända tvärt och gå in med Eddie igen. Det blev en tur runt lilla skogsrundan med Dio då han fick vara lös. Tränade lite inkallning.
Middagsrundan blev också kort och jag hade då fullt sjå med att skvallerträna på grund av flera hundmöten. Men gjorde i alla fall lite tricks i form av snurra och vinka.

Onsdag: Dio var på playdate så det blev inte så mycket aktivitet för honom under promenaden mer än några snurrar och gå runt mig.
Med Eddie blev det lite balansträning i lekparken, sitt framför och backa.

Torsdag: Idag tog vi en paus från aktivitet mest p.g.a. dåligt väder så Eddie ville inte gå på några promenader utan gick mest och surade. Dio fick sin lunchpromenad med husse medan jag och Eddie var hos veterinären

Fredag: Lite hopp på bänkar, inkallning.

Lördag: Idag fuskade jag igen och det blev inte så mycket aktiviteter förutom den sedvanliga skvallerträningen.

Söndag: Eddie kom undan små påhitt idag också då han gick med husse på vår lunchutflykt och då fick vi mest koncentrera oss på att få Eddie lugn igen efter att ha blivit skrämd av skott från skjutbanan. Sen när han väl hade lugnat ner sig lite fick killarna leka i en fårhage och Eddie fick sen bära sin älskade pipleksak hela vägen hem. Med Dio blev det flera rundor runt stolpar och träd.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar