måndag 4 november 2013

Nähepp... Det blir ingen sänkning av kortisonet som jag hade hoppats på. Veterinären ringde idag och Eddies värden är sämre än på länge så nu blir det höjd dos Florinef från 3,5x2 till 4x2, alltså 8 per dag. Kortisonet förblir detsamma, 1 tablett varannan dag. Sen blir det nytt blodprov om ett par veckor.
En tanke är att hans magproblem kanske beror på att hans värden är skeva. Med lite tur är det så. Jag hoppas det.
Men jag har ändå köpt specialfoder idag. Hade tänkt beställa det på nätet men åkte ner till zooaffären i förmiddags för att köpa färskfoder. Jag trodde inte att dom skulle ha det specialfoder jag var ute efter. Märket visste jag att dom hade men tidigare har dom bara haft de vanliga sorterna. Jag tog mig en titt ändå och till min stora förvåning och glädje så har dom numer även specialfoder och det kostade lika mycket som på nätet. Brukar vara dyrare i butik annars men så var inte fallet.
Tänk om jag hade vetat det i somras att dom numer även har specialfoder. Då hade jag sluppit beställa allergifoder på nätet och hade dessutom kunnat få ytterligare en stämpel på kortet. Man får nämligen var 7:e säck gratis. Men nu vet jag i alla fall till nästa gång att jag inte behöver köpa på nätet, om det nu blir någon nästa gång. Jag hoppas fortfarande på att han ska kunna äta Bozita Robur igen så småningom.
Så det blev en säck specialfoder och en låda färskfoder.

Färskfodret får ligga i frysen och vänta ett tag. Först ska jag låta honom äta specialfodret ett tag så att magen får chans att lugna ner sig, om jag nu lyckas få i honom det. Han ratade det direkt men jag får väl försöka lura i honom det.
Om det går bra och magen blir bra så ska jag sen introducera färskfodret sakta men säkert. Jag tror att jag gav dom för mycket av det färskfoder jag köpte innan helgen. Dio är fortfarande risig i magen och vad jag vet har varken han eller Eddie ätit något olämpligt så det måste nästan vara färskfodret som är boven.
Gör om, gör rätt till nästa introduktion.
Nu hoppas jag verkligen att det ska bli ordning på magen, att hans värden blir stabila och att vi snart kan sänka kortisonet och inte behöva åka till veterinären för blodprov var och varannan vecka.

1 kommentarer:

Sofie sa...

Hej, Vad roligt att du lämnade en kommentar så jag kan läsa din blogg. Tråkigt att de är dåliga i magen och jag tror som du att färskfodret är boven. Min Xena fick för mycket sist tror jag och fick jättedålig mage. Men jag kommer inte att våga prova det igen som hon verkar ha lite känslig mage.

Hoppas att Eddis värden blir bättre också så klart. Det där värderna blir man inte klok på tycker jag och inte veterinärerna heller :)

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar