söndag 3 november 2013

Har knappt sovit en blund i natt. Eddies mage har varit kass hela natten så jag fick springa ut och in som en skottspole. Precis när jag hade slumrat till var det dags igen, Jag misstänker att det kanske kan vara färskfodret som ställt till det då det senare visade sig att även Dio var kass i magen.

Hur som helst så skrev jag om detta på facebook. Tyvärr blir det lite för ofta negativa statusar på min fejjan eftersom Eddie har de problem han har och man vill på något sätt spy ur sig detta och kanske få lite råd från andra som har samma erfarenhet. Men jag skriver även om de ljusa stunderna då han springer omkring och viftar på svansen hela morgonen, då han glatt hoppar upp i sängen och pussas, då vi tränar och han är så taggad att man knappt sett på maken, då han klurar ut saker, då han tar egna initiativ som att springa in i badrummet och slå på kranen när han är törstig, om blodprovssvar som ser bra ut, om mediciner som justeras till det bättre, om hans glädjeryck han får så gott som dagligen o.s.v. o.s.v.
Men idag var en sån dag då jag var otroligt trött (inte så konstigt kanske!), less och väldigt arg på denna vidriga sjukdom och på att vi alltid har sådan otur med allt.
Inte långt efter att jag postat min statusuppdatering fick jag ett PM med en fråga "i all välmening" om jag inte tänkt tanken att låta Eddie somna in. Personen ifråga hade gjort det om det var hennes hund.
För det första tycker jag det är otroligt fräckt att ställa en sådan fråga. Det angår ingen om Eddie ska få lämna in i förtid eller inte. Ingen! Det är något mellan mig och veterinären. Det är enbart vi som ser hur han mår och vet om Eddie har ett drägligt liv eller inte. Någon som aldrig träffar honom är inte rätt person att bedöma om han har livskvalitet eller inte.
Men visst har jag tänkt tanken, många gånger, och jag slåss med den dagligen hur långt man ska låta det gå, var gränsen går, om det är värt allt lidande, kämpande, pengar.

Första gången tanken kom var när han var 5 månader med misstänkt avslitet korsband. En operation hade kostat 35 000:- Agria ersätter korsbandsskador med bara upp till 15 000:- Jag hade inga 20 000:- varken i bakfickan eller på banken och fanns det någon att låna pengar av? Om inte - avlivning. Som tur var var det inte korsbandet utan växtvärk. Vi kom undan den gången. 

Nästa gång tanken kom var i januari 2011 när han insjuknade i SLO och under hela våren under hans akuta skede kom den tanken av och till. Men tack vare vår underbara veterinär som både tröstade, gav oss hopp och satte in rätt behandling så kom vi ur den krisen också. Idag lider han inte av sin SLO och det är ytterst sällan den gör sig påmind.

I juni detta år var det dags igen. Konstaterad förrådskvalsterallergi. Hur mycket skulle den påverka honom, kommer den att bli värre så att det inte blir uthärdligt? Fortsatt utredning skulle göras efter sommaren och ev. behandling sättas in. Så långt kom vi inte. Men jag kan säga att idag märks hans allergi inte av speciellt mycket. Inget kliande, inga krånglande analsäckar.

Augusti - akut sjuk i addison. Nu är det kört! tänkte vi nog allihop och Eddie svävade mellan liv och död, men han vägrade ge upp den här gången också. Återhämtade sig mirakulöst och fick komma hem. Veterinären var hoppfull. Sedan dess har det varit en berg- och dalbana utan dess like och många gånger har avlivningstanken farit genom huvudet. Men om man tänker ett steg längre, det har bara gått 3 månader sedan diagnos. Det känns som en evighet men är inte lång tid alls och hans medicin är inte ens färdigjusterad än. Han har nu gått från trött, orkeslös med tom blick till en glad och pigg hund med bus i blicken och som älskar livet. Hans enda egentliga problem nu är magen som visserligen är skitjobbigt både för honom och oss. Men vad har vi provat för att få bukt med den? Ingenting! Inte än. Specialfoder ska beställas idag. Funkar det så är det jättebra. Funkar det inte så provar vi vidare med något annat. Även kosttillskott ska beställas och testas. Är det värt att avliva en levnadsglad hund för att han har magproblem innan något gjorts för att försöka få bukt med det? Nej, jag tycker inte det.

Jag har alltid och kommer alltid göra det som jag tror är bäst för Eddie och det jag tror att han vill och jag är så gott som säker på att han vill försöka ta sig igenom även denna kris och fortsätta leva.
Att få den här frågan gör mig förbannad, ledsen och sårad. Som om jag inte tänker på Eddies bästa och låter honom lida i onödan. Det är jobbigt nog ändå som det är. Jag behöver inga "pekpinnar", även om det var "i all välmening".
Hundfolk har väldigt starka åsikter, det är då ett som är säkert! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ville bara skriva att när du ( eller du kanske redan mailat ) standardt så kan det ta ett tag för dem att svara då de har 50 personer på kö och får 15 nya fall per dag. Om du redan skickat, har du skrivit allt, alltså om SLO, allergierna osv. Det är väldigt viktigt eftersom jag tycker med min lilla kunnighet att allt hänger ihop. Hans kropp är i obalans och behöver få hjälp att bli bra inifrån. Både med vetrinärkompetens och ngn som kan foder.

Linda sa...

Men va f*n nu då... kom inte min kommentar med för?? Jaja.. börja om från början..

Japp, jag tog med rubbet! :)
Jag tror också att det hänger ihop med tanke på att alla 3 sjukdomar är autoimmuna. Det enda som talar emot är att ingen annan portis (vad jag vet) med Eddies linjer bakom sig har råkat ut för alla 3 sjukdomar utan "bara" fått addison. Skulle vara intressant att kartlägga Eddies morfars (som är den som han högst troligt ärvt sin addison ifrån) avkommor och deras avkommor och se hur många som är sjuka och i vad.

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar