torsdag 21 november 2013

För ett par veckor sedan blev jag kontaktad av en portisägare, en pensionär som hade hittat min webportfolio. Hur hon hittat till den vet jag inte och knappt hon själv heller.
Vi har haft tät mailkontakt och hon bor i Göteborg men brukar vara här i stan minst en gång i veckan. Så igår hade vi bestämt att ses för första gången med hundarna.
Hon har en tik som är runt 3 månader äldre än Dio och är totalt sjövild skulle det visa sig. Hon hade förvarnat mig om att hon kan slå över lite med andra hundar så Eddie fick stanna hemma dels p.g.a. det och dels p.g.a. att han blir så stressad (läs pilsk) av tikar när han inte är chipad.

När vi möttes stod vi och pratade en stund först utan att hundarna fick hälsa innan vi gick in i hundrastgården och släppte "fångarna" loss och herrejösses en sådan sjövild tjej! Det är nog det vildaste någonsin jag sett i portisväg. Eddie var vild som ung men den här var nog snäppet värre vilket jag inte trodde var möjligt men det var det visst. Att matten blivit avskräckt och aldrig mer vill ha en portis säger ju rätt mycket.
Hon var så vild att Dio blev rädd för henne och tyckte att hon var jobbig. Hon skuttade runt runt och skällde hela tiden, hoppade på Dio och slet i honom och var på honom hela tiden. Han gjorde några tafatta försök att säga ifrån men inte tillräckligt för hon gav sig inte. Men efter ett tag blev hon lite lugnare och då gick det bättre så han tyckte nog att det var lite kul i alla fall.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter inte som att rasthagebus är rätt sätt att aktivera den där tiken på. OM din hund blev så låg så säger det en del om den tiken. Hade hon vart hane hade mina hanar flygit på den och sagt åt på skarpen att lugna ner sig! Grejen är den att portisar har visat sig vara hundar som behöver betydligt mer än vad många tror. Aktivering alltså. Och vilt bus gör det bara värre. Tipsa matten om viltspår, promenader i grupper med miljöträning där man INTE får hälsa på varandra. Jag var på en sådan träff där vi promerade i gbs stad och gick i gallerspiraltrappor, åkte hiss, gick i femmanhuset mm. Mina var helt slut efteråt! Vissa hundar där skäller och ingen får hälsa utan man har en stor radie kring sig. Den gruppen heter stadsjyckarna på facebook. Låter som att hennes hund behöver mental utmattning inte fysisk i första hand. Sedan finns även aktiva hundar på FB som promenarar både i Alingsås och Delsjön/Göteborg samt Sisjön. Samma där många hundar men ingen hälsar. De har mycket amstaff i den gruppen och man kan om man vill få testa på weight pull.

Linda sa...

Grejen är att matten är hundvan. Har haft hundar hela sitt liv och det verkar som att hon aktiverar henne mentalt också. Hon har gått flera kurser med henne, spårat med henne och skulle börja på apporteringskurs nu. Hon går fint i koppel, på stan etc. och är lugn med andra hundar så länge hon är kopplad. När vi bara stod och pratade och gick bredvid varann innan hundarna fick hälsa och släpptes lösa så var hon lugn. Men så fort hon släpps lös så... GALEN! Hon har inte fått leka så mycket med andra hundar för att hon har varit så vild så jag vet inte om det kanske kan ha något med saken att göra.
Hennes syrra vars matte jag haft lite mailkontakt med är visst exakt likadan och även hennes mamma. Som jag fattade det är det jaktlinjer i dom och avlade för att vara energiska, kanske mer energiska än "vanliga" portisar.
Bara och hoppas på att hon lugnar ner sig med åldern. Eddie var ju också totalt galen men inte med andra hundar. Han var bara galen rent allmänt ;)

Anonym sa...

Haha ok då låter det lite som min William! Världens tystaste finaste som inte drar i koppel men lös....jag då jöses vad han skäller, morrar, gapar och hoppar och såklart springer =) Vinthundar lugnar sig me dåldern så då kanske hennes gör det med.

Linda sa...

Det får vi hoppas! För mattens skull ;) Hon borde ju rimligtvis göra det. Eddie var helt sjövild som liten men nu är han lugn som en filbunke. Delvis beror det väl på alla hans sjukdomar men jag märkte redan innan 2 års ålder att han började lugna ner sig en smula. Han mognade väldigt mycket på bara några månader. Får hoppas att denna tjej gör det också, annars får hon se till att hon träffar någon som kan sätta henne på plats. Dio är lite fel "person" för det. Eddie tror jag inte skulle säga ifrån heller. Han är alldeles för tjejtokig! :P Fast när chipet börjar verka och han inte bara har en sak i tankarna längre så kanske han skulle ryta ifrån. Får kanske testa det sen om några veckor.

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar