torsdag 24 oktober 2013

Regn och rusk och en ond fot har satt stopp för långpromenader och utomhusaktiviteter senaste dagarna.
Vi har tränat lite inomhus istället med bakdelskontroll, städa och andra tricks men det räcker inte för att fylla dessa killars aktivitetsbehov.
Eddie har vankat av och an på kvällarna, tömt sin leksakslåda gång på gång, burit iväg med den, pipit och varit allmänt besvärlig. Helt klart understimulerad, kanske i kombination med olycklig kärlek av alla löpande tikar.

Så idag var det äntligen uppehåll och lite blå himmel så jag bet ihop och haltade iväg med min onda fot bort till grusplanen för att träna lite rallylydnad.
Eddie tycker det är så fantastiskt kul!
Lät hundarna springa av sig lite först eftersom dom nästan exploderade så fort vi kom in på planen. Eddie vill aldrig leka nu för tiden så stackars Dio får stå ut med en rytande Eddie och försöka leka på egen hand istället. Eddie vill mest bara.. ja jag vet inte vad han vill göra egentligen. Han är ju gärna lös men springer inte omkring så mycket längre.

Började träna med Dio eftersom han har mest energi och behöver lugna ner sig lite innan han kan sitta bunden utan att få psykbryt. Dio är fortfarande väldigt barnslig och omogen och det märks framför allt i träning. Han flamsar mest omkring, men det har blivit bättre. Han har lite lättare för att koncentrera sig nu och längre stunder åt gången. Idag såg jag helt klart en förbättring mot sist vi var där och tränade för några veckor sen. Visst flamsade han omkring nu också men inte lika mycket som sist så det blir bättre och bättre. Han börjar nog förstå så smått skillnaden på träning och lek.
Mitt mål med Dio är att till våren/sommaren ställa upp i inofficiella rallylydnadstävlingar, om jag hittar någon/några i närheten. Det kan vara en bra början. Då ser man hur han reagerar i tävlingssammanhang och man får ett litet hum om hur man ligger till, vad man måste träna mer på etc.
Vi har massor att träna på i nuläget. Han ställer/sätter sig alltid snett eller framför mig med ena tassen i luften, går lite framför mig i fot så det blir svårt med svängar t.ex. Och så är det en hel del moment som han inte kan överhuvudtaget, som sitt och ligg i rörelse, att sitta/ligga kvar utan att röra sig när jag går ett varv runt honom, att backa rakt, att följa mig framifrån rakt etc. etc.
Men om vi ligger i och tränar regelbundet under vintern så kanske det ser hyfsat bra ut till våren. Det är i alla fall min förhoppning.

Med Eddie kan jag ju inte tävla vilket är himla synd. Jag har aldrig haft några sådana ambitioner med honom eftersom han är så speciell och inte riktigt funkar som andra hundar. Men nu när han är så tokig i mat/godis och om han dessutom kastreras så skulle han nog kunna tävla. Han är i alla fall tokfokuserad när vi tränar, kan momenten ganska bra även om det finns vissa detaljer att slipa på. Men han är väldigt lättlärd och snabbtänk och på sätt och vis lättare att träna med än Dio. Eddie förstår mycket snabbare vad som förväntas av honom. Dio behöver längre tid på sig och är inte lika tålmodig.
Så jag tror att det skulle kunna gå bra i tävlingar med Eddie nu när han blivit så himla fokuserad. Men tyvärr får han ju inte tävla så vi får nöja oss med att träna för skojs skull. Jag hoppas att Dio så småningom ska få samma fokus också bara han får mogna lite för till våren ska jag ta mod till mig och tävla för första gången. Det kan ju inte gå annat än åt helvete ;)

2 kommentarer:

sofia sa...

Visst är det kul med rally!! Lycka till på kommande tävlingar. Synd på Eddie som inte får tävla, men kanske får han vara med på någon inoff eller träningstävling?

Linda sa...

Ja det skulle kanske funka. Det är väl inte så noga med mediciner och sånt på inoffer kanske? Ska ju förmodligen chipkastrera honom också snart och då får man ju inte heller delta på tävlingar men till våren/sommaren går karensen för chipet ut så då är ju inte det något hinder i alla fall. Vet inte hur noga dom är med sånt på inoffer heller.

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar