söndag 15 september 2013

Förmodligen var inte ens tuppen uppe igår när vi klev upp och åkte neröver för att möta vårt resesällskap. Dio var piggare än piggast när vi mötte dom vi skulle åka med. Han studsade runt som en studsboll. Tänk om man hade sån energi på morgnarna!
Efter ett snabbt hej till killarna som satt i bilburarna bar det av ner till Skåneland. Enligt alla väderleksrapporter skulle det vara växlande molnighet och uppehåll.
På vägen ner åkte vi förbi en otroligt vacker soluppgång i dimma. Önskar jag hade haft kameran med! Nästan så att jag får åka ut någon tidig morgon med kamera och försöka fånga en sådan soluppgång. Otroligt fint var det!

När vi bara hade några mil kvar började mörka moln hopa sig och jag tänkte att det är klart det kommer bli regn när jag inte tagit med några regnkläder.
Men det kom inget regn. Det var kanonväder hela dagen. Strålande sol och jättevarmt för den här årstiden. Hade kunnat ha sommarkläder utan att frysa.

Vi var först in i ringen och tävlade mot en annan hane från samma kennel. Han är släkt med både Eddie och Dio trots att inte Eddie och Dio är släkt med varandra. Den här hanens pappa är en äldre helbror till Dio. Hanens mamma är halvsyster till Eddie.

Gårdagens utställning var årets sista officiella utställning för vår del och det är också den utställning som har gått sämst rent resultatmässigt. Dio fick "bara" ett very good. Hade ju hoppats på ett excellent. Att vi inte skulle få något CK hade jag räknat med men very good tyckte jag var lite snålt. Very good har han ju fått förut på utställningar så egentligen hakar jag inte upp mig så mycket på det men däremot kritiken är den sämsta vi fått någonsin. Det var anmärkningar på lite allt möjligt, bland annat på för lite driv/kraft i steget vilket jag tycker var väldigt konstigt eftersom han på de flesta kritiker annars har fått att han har kraftfullt/mycket driv i steget.
Men han skuttade rätt mycket igår och då är det ju svårt att springa med mycket driv så det kan ju vara därför han fick anmärkning på det. Jag fick höra sen också att det var många hundar som fick anmärkning på att dom hade för lite driv så det är väl kanske något som den domaren är extremt petig med.
Dio fick i alla fall ingen anmärkning på färg och pigment och det var ändå det viktigaste att han inte skulle få det av en portugisisk domare, så det är jag nöjd med. Det var ju egentligen det enda jag ville veta, vad en portugisisk domare skulle säga om en vit portis med bruna pigment. Så nu vet jag det att brunpigmenterade vita portisar är inget som portugisiska domare (i alla fall inte gårdagens domare) anser vara fel. Hurrey! Då kan ju folk i Sverige sluta tjafsa om dessa pigment nu tycker jag och sluta se ner på vita portisar med bruna pigment.
Jag är också väldigt nöjd med att Dio skötte sig så bra. Han blev lite rädd för domaren så han gick ett varv runt mig och ville gömma sig lite men jag stöttade honom medan domaren kände och då gick det bra och andra gången domaren kom fram och skulle känna så brydde sig inte Dio över huvudtaget. Sån otrolig skillnad motför i våras då han slängde sig bakåt. Att springa gick inte lika bra den här gången eftersom han skuttade och hoppade en del men det är sånt som händer. Dio är fortfarande väldigt barnslig och valpig så det är inte alltid så lätt att koncentrera sig. Han mognar väl han också förr eller senare.

Nu laddar vi inför årets sista utställning, en inoff om två veckor. Sen så blir det utställningspaus fram till våren. Ska bli skönt faktiskt! Under vintern ska vi istället försöka koncentrera oss på lite rally och spår och hoppas på att det kan vara något att satsa på i framtiden.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar