tisdag 30 juli 2013

Jag är inte den som ger upp i första taget, men den här gången får jag erkänna mig besegrad och ta till hjälpmedel.
Det handlar om Dios dragande, eller ryckande rättare sagt. Vi har tränat på det i nästan ett år nu men han rycker fortfarande och är man på något speciellt ställe som utställningar, djurpark, stan m.m. då både rycker och drar han så gott som hela tiden.
Bättre har det blivit men långt ifrån bra och nu orkar jag, eller min kropp, inget mer. Det är så skönt att vara ute med bara Eddie för han lunkar på där i lugn och ro. Han har ju betydligt mindre energi än Dio så det beror ju delvis på det men även han går långt framför ibland men han varken rycker eller drar i kopplet.
Så vill jag att även Dio ska gå, men framstegen att komma dit är för små för att jag ska orka så mycket längre. Både händer och axlar tar stryk.
Jag behöver avlastning så nu ska jag köpa något som kan hjälpa mig på vägen. Frågan är bara vad jag ska köpa. Kan som vanligt inte bestämma mig.
Det jag väljer mellan är VGW-bälte och Canny Collar.

Finns såklart för- och nackdelar med båda. VGW-bälte är dyrt och jag är rädd att ett sånt skulle tova Dios päls så in i...! Mitt hjälpmedel ska jag även använda på utställningar eftersom han drar som en idiot när man kommer till dom så det får inte vara något som tovar pälsen så mycket att jag måste ägna mig åt en massa pälsvård precis innan man ska in i ringen. Frågan är om VGW-bälte skulle ställa till med detta?
Canny Collar fick jag tips om från en annan portisägare som är väldigt nöjd med det. Jag är väldigt anti nosgrimmor. Skulle aldrig våga använda det på någon av mina hundar. Canny Collar har dock en annan konstrukion där nosgrimman är fäst vid ett halsband så det blir inte det där knycket i nacken som kan bli med vanliga nosgrimmor. Däremot ser halsbandet ut att sitta väldigt högt, bara en liten bit nedanför öronen och det är nackdelen. Hundar är ju väldigt känsliga där. Nu kanske inte halsbandet där stör eftersom det är själva grimman som gör jobbet och halsbandet är där som ett stöd och säkerhet så det kanske inte gör något att halsbandet sitter högt.
Svårt val detta. Eftersom Dios problem är att han rycker vet man inte vilket som är bäst. Båda produkterna är ju för dragande. Han gör ju också utfall ibland så det jag köper ska även fungera bra vid utfall. Då tänker jag att i det avseendet kanske Canny Collar är bäst eftersom man då får bort huvudet från den mötande hunden. VGW-bältet fungerar ju så att man vrider runt hunden mot sig och idén är ju bra men jag är tveksam till att det i praktiken skulle fungera på Dio. Jag misstänker att han skulle streta emot eller att selen bara skulle halka omkring.
Vad sjutton ska jag välja??

1 kommentarer:

Anonym sa...

Canny collar fungerade inte, gled bara av hela tiden. vgw däremot är ett under! Tovar inte och glider inte, den sitter STILL vilket är finessen. Önskar jag köpte förlänge sedan men var för snål MEN det finns ensom syrupp för 300 kr på FB nu samt att man kan hitta begagnade för runt 300 kr på FB eller tradera. Str L behöver nog DIO eftersom han har mycket päls. Melvin har M på största nämligen.

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar