söndag 2 juni 2013

Det blev en fin utställningsdag igår. Strålande sol och varmt. Enligt väderleken skulle det komma regnskurar men dom kom inte förrän vi var på väg hem.
Hade räknat med att vi skulle in i ringen vid 10.30-11 tiden och räknade med en bilresa på ca. 1,5 timme så jag klev upp 7.30 efter en sömnlös natt. Dels var det så varmt trots fläktar och öppet fönster och dels var Eddie orolig och vankade av och an hela natten så jag kunde inte sova.
Han blir alltid lite orolig när han är nysnaggad. Det kanske kliar, eller känns ovant.

Väl på utställningen visade det sig att domaren tog otroligt lång tid på sig så vi fick vänta och vänta och vänta... Vi kom väl inte in förrän vid 14-14.30 tiden. Otroligt segt! Och smått irriterande att jag gick upp så pass tidigt när jag inte hade behövt det, speciellt när jag knappt hade sovit något. Hade varit skönt att få sova ett par timmar till.
Men det är alltid svårt att veta i förväg hur snabb domaren är. Ibland går det fort också.
Förutom Dio (och såklart Eddie som fick stanna hemma) var det en tik anmäld också men hon dök aldrig upp så Dio blev BIR. Han skötte sig väldigt bra och domaren var jättegullig. Jag sa som vanligt att han blivit rädd för hantering och då drog hon direkt sin egen slutsats om varför. En slutsats som stämmer mycket bra. Hon sa att hon inte är förvånad så det verkar vanligare än man tror med domare som inte tänker sig för.
Dio var väl inte helt bekväm med situationen men det gick bra ändå. Domaren fick kolla både tänder och känna på honom efter att ha bekantat sig lite med honom och berömt honom massor. Domaren tyckte att det gick jättebra och vi fick superfin kritik även denna gång.
Han börjar lära sig att springa fint nu, i alla fall när vi är ensamma i ringen. När andra är med blir det svårare..
I gruppfinalen drog han efter dom andra hundarna, gjorde lite små utfall och skällde men det är något vi får träna på, så kommer det nog att bli bra till slut. Hoppet lever i alla fall om att han ska låta sig hanteras och kunna springa fint även med andra i ringen. Ju mer rutin han får desto bättre kommer det att gå, hoppas jag i alla fall.
I gruppfinalen gick det sämre. Där blev vi oplacerade men jag är nöjd ändå. Jag är så glad över att hanteringen gick så pass bra, att domaren var så trevlig, gullig och förstående och att vi fick en sån fin kritik.
Nästa helg är det dags igen. Officiell den här gången så då blir det nervöst igen.
Gårdagens fina kritik:
Hane 13 mån. Mkt fin hane. Rastypisk. Bra huvud. Bett UA. Bra öron. Mkt fin päls. Välskött. Bra ben och benstomme. Bra könsprägel. Ok rygglinje. Bra svans. Välmusklad. Välvinklad. Mkt välvisad. Rör sig bra.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar