tisdag 11 juni 2013

I söndags var vi på Dios andra officiella utställning. Eddie fick haka på också eftersom husse i huset var bortrest.
Enligt väderleksrapporten skulle det komma regnskurar men dom kom inte förrän på vägen hem. Istället var det strålande sol och varmt. Riktigt så varmt hade jag inte räknat med att det skulle bli så det blev rätt svettigt. Men hellre det än regn.
Vi kom iväg senare än vad jag tänkt så jag var inte alls säker på att vi skulle hinna fram innan det var vår tur. Vi hann bara åka i 5 minuter också så spydde Dio och inget papper hade jag med mig i bilen. Det var bara galla som kom och ett löv så det var inte så mycket men det rann och Eddie tyckte det var jätteäckligt och tryckte sig mot ytterdörren för att inte få på sig spyan.
Det hände precis i höjd med brukshundsklubben så jag svängde in där, skyndade mig ut med hundarna och torkade med lakanet som hundarna brukar ligga på så jag fick i alla fall bort det mesta från skyddet i baksätet. Det fick duga. Tack och lov luktade det knappt något heller.

Efter mycket stress och jäkt hann vi fram med ganska god marginal så jag kunde sätta mig ner och ta det lugnt ett tag och lugna nerverna.
Jag var lika, om inte mer, nervös den här gången som hans förra officiella. Hade ingen aning om hur Dio skulle reagera på domaren som den här gången var manlig, något som han brukar ha svårare för. Dessutom var vi sammanlagt 3 i ringen och Dio brukar inte kunna uppföra sig något vidare när vi är flera.
Men det gick över förväntan, ja till och med fantastiskt bra! Vi var först i ringen och det kan ha underlättat när vi sprang. Han har svårare med koncentrationen om det är någon hund framför.
Hanteringen gick superbra också, i alla fall för att vara Dio. Han blev rädd för domaren först och gömde sig bakom mig men med lite lockande med godis så fick domaren känna på honom.
När vi hade sprungit ett varv skulle domaren känna på honom igen och då stod han helt stilla till synes helt oberörd. Snacka om att jag blev glad! Han sprang också jättefint i ringen och gjorde bara ett litet skutt och drog lite när dom andra var med. Men annars gick det som en dans. Så här bra har det aldrig tidigare gått! Jag hade inte räknat med några framgångar idag heller och inte på något bättre än very good så när sekreteraren ropade upp excellent jublade jag nästan. Jag var helt lyrisk när vi gick ut ur ringen i väntan på att dom andra två skulle bli bedömda. Redan där var jag hur nöjd som helst och brydde mig inte om vi skulle gå vidare eller ej. Jag var så himla nöjd över att Dio skötte sig så bra och att vi fick excellent.
Vi gick inte vidare heller som jag förutspått men det gjorde mig absolut ingenting. Vissa har höga krav men mina krav är för närvarande väldigt låga. Målet efter förra officiella har varit att få ett excellent på någon officiell utställning men att det skulle komma redan nu det trodde jag inte.
Nu är nästa mål att få ett CK men jag tror det kommer att dröja. Tills dess ser jag varje utställning som bra träning.
Domaren tyckte att Dio är jättefin men att han behöver mer träning så mer träning får det bli och till slut kanske det där CK:t kommer.
Det blev bra kritik även denna gång. Det är verkligen en riktig snygging jag har! :)


0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar