lördag 8 juni 2013

Fredagsutflykten blev en tur till veterinären för blodprov och tömning av analsäckar. Dio fick följa med han också. Han blir så olycklig om jag försvinner med Eddie så det var bättre att ta med honom, även fast han faktiskt är rätt jobbig hos veterinären. Drar som ett ånglok och morrar och skäller på andra patienter. Lite skillnad motför Eddie som är kolugn och inte bryr sig ett skvatt om andra när man är hos veten.

Det blev ett snabbt men dyrt besök. Först skulle sköterskan ta blodprov. Så fort Eddie såg nålen ryckte han undan tassen innan sköterskan ens hunnit nudda honom. Han har ju varit med förr om man säger så, så det här med nålar och instrument har han stenkoll på. Veten fick hjälpa till att hålla benet och då gick det bra. Han är ju så snäll. Alltid knäpptyst och inga protester.
Sen lärde veten mig att tömma analsäckarna. Inte kul alls tyckte Eddie men härdade ut medan vi höll på och grejade i rumpan på honom. Precis när vi var klara flög han upp i famnen på sköterskan för då ville han inte vara med längre.
Nu vet jag i alla fall hur jag ska göra. Lite trixigt var det men till slut fick jag till det. Ingen kul kunskap att ha men bra att kunna så man slipper åka in varje gång han har besvär.
Efter det var besöket över och det var bara att hosta upp de närmare 4000:- som kalaset gick på. Fy sjutton! Höll på att baxna när hon sa summan. Hur mycket Eddie har kostat hittills i år vill jag inte ens tänka på och jag hoppas att det snart är slut för mina sparpengar börjar att sina.
Allergifoder ska han gå på nu också i 8 veckor. Hiskeligt dyrt det också så jag köpte ingen säck där utan gick hem och googlade istället och nu tror jag att jag har bestämt mig för ett foder som kostar som ett vanligt foder. Ett okänt märke är det (i alla fall för mig) men det behöver ju inte vara sämre för det. Såg att Arion har ett hyperallergenic foder också så jag funderade på det först, men det stod så lite info om det så jag tar det andra istället som dessutom är lite billigare än Arion. Det blir halva kostnaden motför allergifoder av de kända märkena. Bara och hoppas på att han tycker om det och att hans mage också tycker om det men han brukar inte ha några problem med nya foder. Hans mage tål det mesta så jag tror inte hans mage kommer att reagera nämnvärt.

Den här helgen och dagarna fram tills fodret levereras ska jag skämma bort Eddie med tuggben, godis och smarriga saker för sen blir det inget sånt på hela sommaren. Det kommer att bli en stor utmaning att inte ge honom någonting annat än allergifoder. Fick tips av veten att köpa majskrokar att använda som belöning. Leksaker funkar inte på Eddie så jag måste ha något ätbart som belöning, så det får väl bli majskrokar då. Killarna fick det igår hos veten också och dom verkade gilla det.
Det blir också en utmaning och se till att inte killarna äter varandras mat. Dom brukar nämligen vilja göra det så det blir till att vaka över dom när maten serveras. Vet inte hur jag ska göra med maten om jag åker hem i juli heller. Om jag ska kånka med mig mat på tåget eller beställa en säck hem till mina föräldrar. Brukar ha mat stående hos dom så att jag ska slippa bära med mig det, men något allergifoder har jag inte på lager där hemma. Bökigt! Men det löser sig väl. Sommaren går ju alltid fort så snart är dessa 8 veckor över och vi kan gå vidare med nästa steg.
Bara att härda ut!

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar