torsdag 27 juni 2013

Det har varit lite si och så med hälsan här hemma senaste veckan. Eddie är ju som han är. Det går upp och ner. Efter förra veterinärbesöket har han varit nästan symptomfri. Han har fortfarande rätt mycket svamp i öronen, framför allt i det ena och han slickar sig om tassarna ibland (vilket inte alls behöver ha med en ev. allergi att göra. Kan lika gärna vara SLO:n som spökar) men rumpan har han knappt brytt sig om. Han har varit där och naggat och slickat några enstaka gånger men det gör han ju annars också ibland för att hålla rent så det är inget som jag kopplat till hans ev. allergiproblem.
Igår däremot började han slicka så där frenetiskt i rumpan och morrade när jag försökte hindra honom så då blev det tratt på en liten stund.

Han har nu ätit allergifoder i ungefär ett par veckor är det nog. Helt strikta har vi inte varit på grund av att det är så himla svårt! Framför allt för husse i huset som gett honom både korv, köttbullar och godis, men han visste inte att han inte får ge honom korv och köttbullar, men nu vet han det. Inget annat än allergifoder är det som gäller. Men morötter ger vi honom fortfarande. Kan inte tänka mig att han är allergisk mot morötter. Allergigodis har jag köpt också som han får men han tycker väl att det är sådär och snart är dom slut så då får jag hitta på något annat.
Fy så krångligt det är med denna allergidiet! Och krångligare blir det när jag åker hem nästa vecka. Jag kan omöjligt ta med mig foder på tåget. Det blir för mycket och tungt. Jag kan heller inte köpa allergifoder hos veterinären där hemma för dessa foder är på tok för dyra för min plånbok så jag får helt enkelt beställa ett hypoallergent foder på nätet och skicka till adressen där hemma. Den här gången tänker jag beställa Arion och se om han gillar det bättre. Han gillar det han har nu också, ibland, men han äter hellre Dios foder så jag tror att Arion är mer välsmakande och förhoppningsvis inte lika hårda bitar. Bitarna i fodret han har nu är stenhårda! Det kanske alla allergifoder är, vad vet jag men det känns som att han tröttnar lite av allt tuggande.

För svampen får han inget annat än öronrens med Otodine. Vågar inte ge honom kortison uti fall att det blir pricktest sen så vi får köra på med Otodine. Hittills har jag rengjort en gång om dagen för jag har inte så mycket Otodine kvar så jag har snålat lite och på vanliga apoteket finns det inte. Vad göra?
Beställer från Veterinärbutiken förstås! Jag har haft väldigt dåligt med pengar så jag har inte kunnat beställa tidigare utan hade hoppats på att det jag hade skulle räcka men det kommer det inte att göra för jag måste nog göra rent två gånger om dagen om det ska ge önskad effekt. Så igår la jag en beställning och den verkar redan vara på väg så kanske den kommer i morron. Tack gode gud för att Veterinärbutiken finns! Nu har jag ju inte längre min personliga leverantör av Megaderm heller så då måste jag beställa på nätet och det har ju varit så gott som omöjligt att hitta någon butik på nätet förut som säljer Megaderm men det problemet är ju ur världen nu. Jag har inte behövt beställa något än dock eftersom vi flängt till veterinären titt som tätt och jag har passat på att köpa då men förhoppningsvis blir det inga fler veterinärbesök sen på ett bra tag *peppar peppar* och då kommer Veterinärbutiken väl till pass. Kommer nog att bli en stammis där till slut ;)
Hoppas nu att rengöring med Otodine 2ggr/dag ska göra det hela lite bättre. Och så måste jag vaka ännu mer över Dio så att han inte är där och slickar i Eddies öron.

Och apropå Dio så har han slickat sig om baktassarna ett tag och jag misstänker att han har fått svamp. Är det inte det ena så är det det andra! Men tur i oturen med en redan sjuk hund är att man har ett smärre apotek här hemma. Det är salvor, sprayer, bandagegrejer, specialschampon och mediciner så jag tvättade först med klådstillande schampo, stoppade sedan in lite polsterbinda mellan tårna för att suga upp fukten, sprayade med lindraspray och igår fick han tassbad i Atamon. Idag trodde jag det var bättre då han inte slickat på hela dagen men ikväll började han slicka igen så det får bli ett till tassbad ikväll och så ett par stycken i morgon. På lördag ska han duschas inför söndagens utställning så då blir det schamponering med Eddies "tasschampo" som han hade för sin SLO. Det är ett antibakteriellt schampo som torkar ut. Blir det inte bättre av några dagars behandling med detta är det väl bara att ta honom till veten men jag tror inte det kommer bli nödvändigt.

Förutom allt detta har även husse och matte varit krassliga i förkylning. Första två dygnen sov jag mest hela tiden, sedan fick jag hosta som inte är helt borta än och förra helgen mådde jag jättekonstigt men nu så är jag nästan kry igen. Nu ska bara hundarna bli det också så är vi fit for fight igen.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar