tisdag 31 juli 2012
.
Det här med skvallerträning snubblade jag över för 2,5 år sedan då Eddie hade enorma problem med hundmöten. Jag hade provat det mesta utan minsta lilla framgång och jag var nära att ge upp.Jag läste om skvallerträning och bestämde mig för att prova. Det gick trögt i början.... eller det första året rättare sagt.
Han var så otroligt fixerad och låst vid andra hundar att han gav blanka fan i allt vad godis hette. Inte ens leverpastej som han kan dräggla litervis över i vanliga fall var intressant. Han brydde sig inte om något godis så jag fick rådet att trycka in godiset i munnen på honom för att det skulle "väcka" honom och få honom att haja till. Inte då! Han spottade ut det, trots att det var den godaste leverpastejen!
Då ville jag bara ge upp skvallerträningen också. Om inte leverpastej som han älskar kunde få honom att tappa fokus så skulle det inte finnas något i hela världen som skulle kunna få bort hans fixering.
Men jag är en envis jävel så jag kämpade på och sakta men säkert började små framsteg visa sig. Dom var små som myrsteg i början men ändå framgångar. Då tändes hoppet inom mig och sommaren för två år sen körde jag stenhårt med skvallerträning. När hösten kom hade han gått från helt blockerad till att ibland kunna släppa fokus på hunden och istället ta kontakt med mig. Ett enormt framsteg!
Närmaste året fortsatte jag med skvallerträningen i något mindre skala men jag försökte träna i alla fall några gånger i veckan men trots det uteblev själva skvallret. Trodde aldrig att han någonsin skulle börja skvallra.
Men plötsligt händer det!
Efter runt 2 år av skvallerträning kom första skvallret. Lyckan var total! Jag hade lyckats.
Nu skvallrar han inte alltid, men ofta och skillnaden jämfört med när vi började är ENORM! Han är nästan som en helt annan hund.

Så nu ska det börjas med skvallerträning med Dio också. Han skäller nämligen på väldigt mycket. På barn, cyklar, folk, hundar.. och har börjat jaga bilar.
Dessutom har han börjat stanna och fixera sig vid andra hundar så nu tänker jag försöka ta tag i det här problemet på en gång innan det går överstyr.
Jag körde en test idag. Tog med mig klicker och godis när vi skulle ut på promenad. Hade egentligen tänkt lämna Eddie hemma för att kunna träna i lugn och ro men han ville följa med så då fick han göra det. Det är inte så ofta som han vill gå ut självmant så man får ta tillvara på de tillfällen han verkligen vill gå ut.
Nästan direkt mötte vi ett par hundar, varav Eddie brukar reagera rätt starkt på den ena av dom.
Klickade Eddie först eftersom han var först att reagera. Det tog en stund innan Dio la märke till dom men när han såg dom klickade jag och han fattade galoppen direkt! Han tittade direkt på mig och jag belönade. Jag fick klicka honom några gånger för han tittade tillbaks på hundarna direkt han fått belöning men efter ett antal klick vände han dom ryggen och vi kunde fortsätta framåt.
Det var lite bökigt att skvallerträna två hundar samtidigt men det gick ändå hyfsat och att Dio direkt fattade vad som förväntades av honom kom som en glad överraskning.
Nu har jag goda förhoppningar om att skvallerträningen med Dio kommer att funka och att det kommer gå fortare att få ett skvaller från honom.
Med lite tur kommer han inte att bli lika hundfixerad som Eddie är.
.

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar