torsdag 1 maj 2014

Så känns det nu som att det mesta av min fritid kretsar kring hund. Men absolut inget fel med det. Får bara lite dåligt samvete över att det mest bara är Dio inblandad. Inte för att det går någon nöd på Eddie. Han har ju sin husse, men ändå.. Skulle gärna umgås mer på tu man hand med Eddie och göra mer aktiviteter med honom. Ska försöka ta tag i det och få lite egentid med honom. Skulle nog vara bra för oss båda tror jag.

Men annars är det alltså mest Dio just nu. Förra veckan började vi på agilitykurs. Än har vi inte hunnit göra så mycket utan mest gått igenom olika moment och tränat väldigt basic grejer. För mig som gått agilitykurser innan och tränat lite på egen hand blir det ju lite långtråkigt emellanåt och tjatigt men det får jag ta eftersom det är en nybörjarkurs och jag har för mig att ingen av de andra kursdeltagarna har sysslat med agility tidigare. Dio är ju heller inte speciellt erfaren i agilityvärlden. Vi började träna på lite grunder förra året men kom inte längre än så. Men jag längtar tills vi ska börja med serier och banor, om vi nu kommer så långt i nybörjarkursen, eller om det kanske blir i fortsättningskursen.
Dio har skött sig bra hittills. Det är en enorm skillnad mot Eddie. Dio har ett helt annat fokus och är lättare att få kontakt med. Han drog några ärevarv i förrgår när han fick vara lös för första gången men efter det fokuserade han på mig. Med Eddie var det inte lätt att få varken fokus eller kontakt. Det gick att få honom och fokusera mellan varven men han var lika ofta ute och sprang på eget bevåg och letade tikfläckar. Dessa killar är verkligen som natt och dag! Men jag kan tänka mig att Dio kommer få lite problem med fokus när korna som brukar gå i hagen bredvid blir utsläppta. Måtte det dröja! Är så rädd att Dio ska lyckas ta sig in till dom. Tror nämligen inte att ett fårstängsel stoppar Dio om han verkligen vill in dit. Får hoppas att jag lyckas hindra honom om han skulle vara på väg att smita dit.
Men han verkar tycka det är kul med agility hittills i alla fall. Får hoppas det fortsätter så.

Idag hade vi utställningspremiär jag och Dio. Vi har inte utställningstränat något i år men vi tränade en snabbis innan vi skulle in i ringen och då gick det super. Men väl inne i ringen så försökte han antingen bara rusa på och drog i kopplet eller så hoppade han och skuttade. Föga förvånande gick portisen vi ställdes mot vidare. Men vi fick i alla fall HP och fin kritik:
2-årig hane av god typ. Välskuret huvud m. bra könsprägel. Fina ögon. Välburna öron. Bra hals, överlinje och kors. Välburen svans. Bra bröstkorg m. bra proportioner, välanlagd skuldra. Välmusklad. Välvinklad. Rör sig med lätta välvinnande steg. Bra temperament. Välvisad.

Lite roligt att vi fick välvisad för det tycker jag verkligen inte att jag var förtjänt av så som han drog och studsade omkring men det kanske kändes värre än det såg ut. Lite lustigt också att den andra portisen fick nästan exakt likadan kritik. Så det var nog små marginaler som avgjorde vem domaren valde som vinnare. Men jag hade inte räknat med att gå vidare. Vi gör aldrig det när vi har konkurrens så jag blev inte förvånad och det gör mig inget heller. Visst skulle det vara kul att ta sig vidare någon gång men i år gör det mig inget om vi inte gör det. Jag ska ju inte satsa på utställningar i år. Det blir nog bara ett par ytterligare utställningar det här året och sen får det vara.
Istället ska vi satsa på rallylydnaden. Nästa helg har vi vår första tävling. Jag kommer att vara sjukt nervös! Dio kommer säkert att hoppa, studsa och nafsa i mig vilket inte är ok, men mest nervös är jag över att jag säkert kommer virra bort mig totalt. Ta fel väg, fel skylt eller bryta mot någon regel.
Men övning ger ju färdighet så efter ett antal tävlingar får vi säkert rutin på det till slut.

Nu på lördag ska Dio dessutom göra BPH. Det ska bli kul. Jag velade mellan att göra MH och BPH men valde BPH eftersom det ska passa alla raser. Nytt är det ju också vilket gör det hela lite extra intressant. Men jag funderar på att göra MH på honom också så att man kan jämföra med Eddies resultat. Det vore väldigt intressant! Så jag kanske anmäler honom till MH också innan hösten.

Mycket hund nu som sagt men det är ju bara kul :)

0 kommentarer:

Translate

Inga bilder på den här bloggen får kopieras, sparas ner eller spridas. Är du intresserad av någon bild kontakta mig på portisskvaller@gmail.com

Etiketter

Summa sidvisningar